Wat te doen tegen een droge keel door het dragen van een mondkapje?

Ik krijg altijd zo'n droge keel nadat ik de mondkapjes een langere periode heb gedragen. Zijn er trucs of tips die deze droge keel enigszins kunnen verlichten? Zeker met een mondkapjesplicht op de planning, zou ik dit graag willen weten.

3 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Zeker als je elke dag en urenlang een masker moet dragen, vergeet je snel regelmatig te drinken. Hierdoor droogt het slijmvlies van mond en keel sneller uit, veroorzaakt irriterend krabben en tast het de stem aan. Als je het langer draagt, kan je snel een ongemakkelijk, harig gevoel in de mond voelen omdat de mond te droog wordt.

Tip 1: Praten is zilver, stilte is goud
Het is belangrijk om niet onbewust in gefluister te vervallen. Dit maakt je moeilijker te verstaan waardoor je jezelf vaker moet herhalen en dus sneller een drogere keel krijgt.

Tip 2: Drinken, drinken, drinken
Om het slijmvlies van mond en keel zo soepel mogelijk te houden. Afhankelijk van hoe ernstig de stemproblemen zijn, moet cafeïne met de nodige voorzichtigheid worden geconsumeerd, omdat het ook de keel uitdroogt en de stembanden irriteert. Hetzelfde geldt voor roken.

Tip 3: Keelpastilles
Keeltabletten die de slijmvliezen vochtig houden en beschermen tegen verdere externe prikkels zijn praktisch voor onderweg en op kantoor. Keelpastilles met een hydrogelcomplex met hyaluronzuur en een speciaal extract van IJslands mos, zoals isla med stem , ondersteunen stemklachten zoals heesheid en irritatie van de stembanden door stress.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier staan tips wat je tegen een droge keel kunt doen:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/165157/droge-keel/
Dat heeft allemaal niets met mondkapjes te maken, die veroorzaken dit soort klachten niet.
3 jaar geleden
Af en toe een kauwgumpje nemen. Dat gaat goed met een mondkapje op weet ik uit ervaring. Ook, als je de gelegenheid hebt, een slokje water nemen. Er zijn vast wel plekjes waar je je mondkapje even omhoog kunt doen of af kunt doen.
3 jaar geleden
Tip 4: zo veel mogelijk door de neus ademen. Het neusslijmvlies maakt de ingeademde lucht vochtiger.