Is het veilig om een mondkapje na een aantal dagen weer te gebruiken?

ik heb bijvoorbeeld een (herbruikbaar 30x) mondkapje nodig alleen op de dagen woensdag en zaterdag, voor de winkel (vereist dragen mondkapje) - kan ik ditzelfde mondkapje niet gewoon ergens hangen of leggen en dan na die 3 a 4 dagen weer opnieuw gebruiken omdat het virus niet langer dan een paar uur zou overleven buiten een lichaam, of moet hiertussen per se een wasbeurt met wasmiddel zitten ?
-niet dat ik dit doe maar het kwam ineens in me op.

1.1K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik spuit het kapje in met een aardige hoeveelheid handalcohol en laat dit gewoon opdrogen.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
hand alcohol - dit is een goed idee, dan slijt het ook minder dan als met de wasmachine mee draaien.

Antwoorden (3)

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je het mondkapje na gebruik moet wassen. Experts zeggen zelfs dat je het even vaak moet wassen als je handen.
Het coronavirus kan nog wel een dag overleven op het mondkapje, maar is in onvoldoende hoeveelheid aanwezig om je te besmetten.
Als je de buitenkant van je mondkapje met natte handen aanraakt, kun je er pseudomonas aeruginosa bacterie op achterlaten (De bacteriesoort behoort op basis van zijn resistentie tegen bacteriën tot de gevaarlijkste ziekenhuiskiemen).
De bacterie is verantwoordelijk voor veel menselijke infectieziekten en heeft een voorkeur voor een vochtige omgeving. Maar na twee dagen is deze bacterie na verblijf op een droog mondkapje niet meer gevaarlijk.
Theoretisch kun je het mondkapje na een paar dagen dus weer gebruiken, al zou ik het zelf toch niet zonder een wasbeurt doen.
Advies over het opbergen: op de verkeerde plek kan het mondkapje vies worden, waardoor ziektekiemen worden opgebouwd. Gebruik hiervoor een plastic boterhamzakje. Aldus Judy Burrows, Public Information Officer van de gezondheidsafdeling van Marathon County.
SimonV
3 jaar geleden
Na drie dagen is het veilig om een gebruikt mondkapje weer te gebruiken. Mits het mondkapje hygiënisch is opgeborgen, er geen gaten in zitten en het niet versleten is.
Aldus de informatie in de speciale tv-uitzending over corona op dinsdag 6 oktober 2020, NPO1.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Wat voor redenen gaven ze hiervoor?
SentWierda
3 jaar geleden
Omdat na twee, hooguit drie dagen er geen besmettingsrisico meer is.
Een mondkapje kun je één dag gebruiken - op de juiste wijze. Dat vrijwel niemand een mondkapje een dag lang op de juiste wijze gebruikt, is een ander verhaal.
Ideaal is om na elk bezoek aan een bestemming buitenshuis (bijv. een winkel) een nieuw schoon mondkapje te gebruiken, zoals het ook ideaal is dat iedereen altijd anderhalve meter afstand bewaart en tientallen keren per dag de handen wast. Die ideale situatie is voor meer dan 99% van de mensen niet haalbaar..
Een chirurg verwisselt elke 30 minuten z'n mondkapje omdat hij anders niet steriel meer kan werken. Alles om wondbesmetting tegen te gaan.
De kapjes die jullie gebruiken bieden geen bescherming tegen ziektes dus het blijft even veilig/onveilig als een nieuwe.