Waarom moet het wattenstaafje van de coronatest zo diep in je neus of keel?

Ik heb vernomen dat het wattenstaafje behoorlijk diep in je neus of keel moet. Uit mijn kennissenkring heeft een aantal zo'n test gedaan. Bij de meesten ging het wattenstaafje dieper dan ze hadden verwacht. Waarom volstaat een wattenstaafje langs de wang halen niet? Waarom moet het zo diep in je neus of keel?

3 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

De neusholte is een heel complex doolhof van tussenschotten met slijmklieren en een filtrerende functie. Hoe dieper je in de holte komt des te zuiverder is het lichaams-eigen monster dat je neemt. Vooraan in de holte krijg je nog veel verontreiniging van stof e.d. dat je van buiten af binnen hebt gekregen. Diep in de holte gaat het om de lichamen (bacteriën, virussen en andere lichaamsstoffen) die je vooral van jezelf hebt.
Toegevoegd op 29 september 2020 10:36: afbeelding
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het virus eventueel te vinden is diep in je keel en/of neus, en niet in je wangslijm.