Wat zijn de meest besmette voorwerpen door virussen en bacteriën in de supermarkt?

Ik ben benieuwd wat de meest smerige voorwerpen in de supermarkt zijn. Boodschappen doen behoort toch tot de wekelijks uitstapjes en met Corona op de loer pas ik wel op met wat ik aanraak.

3 jaar geleden
1.7K
tinus1969
3 jaar geleden
Corona verspreid zich nauwelijks via besmette oppervlakken 9zie bv https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/how-covid-spreads.html). Het heeft ook niet zoveel zin om je zorgen te maken welke voorwerpen wel/niet vies zijn. Het is belangrijker om weg te blijven bij andere mensen.

Antwoorden (2)

Naar mijn idee zijn dat na de mandjes (bij sommige winkels zijn de bodems ervan zo goor dat ze volgens mij nooit gereinigd worden) de grepen waarmee de gekoelde stellingen geopend en gesloten worden, en het aanraakscherm van de weegschaal waarmee je de prijssticker voor zelf te kiezen hoeveelheden fruit of groente maakt.
En tenslotte de beurtbalkjes bij de kassaband.
Toegevoegd op 18 september 2020 10:43: tekst
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Antwoord dat niet een min verdient. (De min moet afkomstig zijn van iemand die thuis laat bezorgen.)
Nog een voorwerp van bedenkelijk allooi: het beurtbalkje.
Een lijstje dat is opgesteld vóór de pandemie:

1. Fruit en groente
2. Rauw vlees verpakking
3. Pinapparaat
4. Boodschappenband
5. Kassa

Ik zie medewerkers het pinapparaat en de kassa nu gelukkig vaker schoonmaken.

Over het winkelwagentje wordt het volgende gezegd:
"Op de stang waarmee je een winkelkar voortduwt, leven gemiddeld 3000 keer meer bacteriën dan op een toetsenbord van je computer. Dit geldt voor een gewone supermarkt. Bij een budgetvriendelijke supermarktketen zijn het er minder, maar toch nog gemiddeld 350 keer meer vergeleken met een toetsenbord. De winkelwagens in een wat luxere supermarkt zijn dan weer even vies als een toetsenbord van je computer. Kortom: naar welke supermarkt je ook gaat om inkopen te doen, de winkelkarretjes zijn allesbehalve vrij van bacteriën."

En uit een andere bron:
''Uit het onderzoek blijkt dat slechts 2% van de winkelwagens “schoon” is, 14% “vervuild” is en dat maar liefst 84% van alle winkelwagens “ernstig vervuild” is.Ook deze wordt inmiddels vaker schoongemaakt."

Gelukkig worden dit ook vaker schoongemaakt tegenwoordig!