Hoelang duurt het voordat een virus de cel van de gastheer binnendringt?

Virussen hebben geen cel en nemen dus de cel van hun gastheer over om zich zo te vermeerderen. Het feit dat ze gebruik maken van onze eigen stofwisseling, maakt het des te lastiger om een vaccin te ontwikkelen. Een virus heeft echter wel tijd nodig om een cel binnen te dringen en infecteren. Hoelang zit er tussen de tijd dat je in contact met het virus komt (buiten het lichaam) tot het moment van manifesteren in een cel (binnen het lichaam)?

3 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Zodra een virus iemand besmet – een nieuwe gastheer vindt – duurt het even voordat het virus genoeg kopieën van zichzelf heeft gemaakt, zodat de gastheer het virus begint af te werpen, bijvoorbeeld door hoesten of niezen. Dat is de incubatietijd.

De incubatietijd varieert van virus tot virus en soms van gastheer tot gastheer. Voor het virus dat Covid-19 veroorzaakt – SARS-CoV-2 – hebben onderzoekers ontdekt dat de typische incubatietijd ongeveer vijf dagen is. Maar dat is dus een gemiddelde. Bij sommige mensen duurt het langer. Ongeveer 97 procent van de mensen die geïnfecteerd raken en symptomen ontwikkelen, zal dit binnen 11 tot 12 dagen doen en ongeveer 99 procent binnen 14 dagen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Min
Dit is geen antwoord op de vraag. Voor INCUBATIETIJD zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Incubatieperiode
De incubatietijd is NIET de tijd die een virus nodig heeft om door een celwand te breken om met het DNA een relatie aan te gaan.