Als herbesmetting met Corona mogelijk is, wat heeft een vaccinatie dan voor zin?

Er zijn inmiddels een aantal gevallen bekend van herbesmetting met het Corona virus. Dat is dus bij mensen die echt al een besmetting hebben gehad, en daar antistoffen tegen hebben opgebouwd. Als je dan wordt gevaccineerd met een 'afgezwakte versie' van het virus, waardoor je nagenoeg geen verschijnselen zou hebben, hoe kan je dan zeker zijn dat je goed bent beschermd tegen een corona besmetting?

3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Vaccinatie heeft altijd zin om de kans de ziekte te krijgen te verkleinen. 100% garantie heb je nooit, niet bij de gewone griepprik en niet bij de Coronaprik.
Virussen (en bacteriën) muteren nu eenmaal erg gemakkelijk en er bestaat dus altijd een kans, dat een bepaalde variant tegen de immuniteit in werkt. Van de andere kant wort door een vaccin ook de nodige immuniteit gegeven tegen nieuwe mutanten. JA, en daarom is het best zinvol en wordt het tijd, dat we een goed vaccin krijgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
crispy
3 jaar geleden
Als het nog geen 4 maanden werkt, dan is het toch zinloos? De hele maatschappij is er nu op ingericht dat we elkaar niet besmetten, en toch zijn er mensen die voor de tweede keer een besmetting krijgen. Op basis van kansberekening (kleine kans dat je het uberhaupt krijgt vanwege de 1,5 meter maatschappij, en je geactiveerde immuunsysteem dat die kans nog verder minimaliseert) zou dit helemaal niet voor moeten komen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De ontwikkeling van een vaccin tegen Corona is gebaseerd op de eerste besmettingen. Ondertussen gaan de mutaties van het virus gewoon door en zullen mutanten ontstaan waartegen het eerste vaccin niet zal helpen. Eigenlijk lopen we met dit virus achter de feiten aan en dat is het probleem van Corona.
De beste virologen en beste laboratoria zijn bezig met een strijd tegen het virus en het is nog helemaal niet duidelijk of we die (wed)strijd kunnen winnen.
Omdat er word gezocht naar een vaccin dat een 'betere' immuniteit geeft dan de ziekte, en ook herbesmetting onmogelijk maakt.