Heeft het zin om je adem in te houden als iemand hoest?

Je houdt je braaf aan de 1,5 meter regel, maar een kuchende voorbijganger passeert je tijdens zijn loop. Ontwijken kan niet, het kwaad is al geschied. Als laatste redpoging houd je dus maar je adem in. Heeft dit nut? Of ben je dan al mogelijk besmet?

3 jaar geleden
1K
Z512099
3 jaar geleden
De vraag is hoe de wind stond.
Edraket
3 jaar geleden
Ja dat heeft zin.
Niet geschoten is altijd mis
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Tja, ik doe het ook altijd. Liever het zekere voor het onzekere. Maar ik denk niet dat het héél veel verschil maakt, je zit wel in dezelfde lucht, laat staan als er wind staat. Maarja. Je zult maar nét die éne bacterie hebben ontweken daarmee, who knows. Dus ik doe het sowieso haha
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En ook je ogen even dicht doen, het virus kan ook via de ogen binnenkomen.

Antwoorden (1)

Het kan helpen om je adem in te houden en je ogen even te sluiten.
Dr. Gregory Poland, hoogleraar geneeskunde en infectieziekten: “Als je niet inademt, heb je het risico logischerwijs drastisch verkleind. Als we langs mensen gaan en je moet onvermijdelijk dichtbij zijn, houd dan je adem in Je hebt het risico verminderd om het virus in te ademen.”
Dr. James Johnson, hoogleraar gespecialiseerd in infectieziekten: “Een deel van het risico om het virus op te lopen is afkomstig van wat er in de lucht hangt als je inademt. Dus als je inademen kunt vermijden terwijl je in een risicovolle micro-omgeving bent (lift, in de buurt van iemand die hoest of niest), waarom dan niet.”
SimonV