Ik proef en ruik minder sinds dat ik verkouden ben geweest. Hoe kan dit komen?

Ik ben een aantal weken geleden (voordat het Corona Virus in Nederland kwam) verkouden geweest. Dit heeft ongeveer zo’n tien tot 12 dagen geduurd. Ik heb voor mijn eigen veiligheid en gezondheid contact opgenomen met de huisarts, (toen Corona wel in Nederland was, was ik nog heel lichtelijk verkouden) en hebben ze gevraagd of ik eventueel koorts had, hoofdpijn, keelpijn etc. Ik heb de hele griep periode gelukkig geen enkele keer koorts gehad. Nu mijn verkoudheid helemaal over is, proef ik minder en zit er vaak 1 neusgat verstopt. Heel af en toe heb ik ook lichtelijke oorpijn, maar dit komt zelden voor.

Weet iemand hoe dit kan komen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Smaak- en reukverlies is een normaal verschijnsel tijdens en na een verkoudheid. Je ene neusgat is nog verstopt dus je verkoudheid is nog niet helemaal over. Probeer met dat verstopte neusgat eens een paar keer per dag een zoutwateroplossing op te snuiven: Afgestreken half theelepeltje zout op een half kopje water en een paar keer per dag gedurende een paar dagen herhalen. Waarschijnlijk gaat de verstopping dan over. Is een heel oud huismiddeltje maar werkt goed. Door de zoutoplossing slinkt de zwelling.
Je kunt het ook proberen met Rhinocord. Dat is een apparaatje waarmee je zout water opsnuift maar dat is nogal duur maar dan komt het zoute water in je bijholten terecht waardoor het beter schijnt te werken.
Amadea
4 jaar geleden
Zit de oorpijn aan dezelfde zijde als het verstopte neusgat? Mogelijk is dan ook de wang aan die kant opgezwollen. Dan zit er kans in dat jij een eenzijdige bijholteontsteking hebt. Minder ruiken is daar ook een symptoom van.

Antwoorden (2)

Als er nog een neusgat verstopt zit, en je hebt oorpijn, dan is je verkoudheid nog niet voorbij.
Daarom proef je ook minder.
Dit kan nog wel een paar weken duren.
4 jaar geleden
“Reuk- en smaakverlies mogelijk eerste signaal van coronabesmetting”
Door Jeannette Kras
23 maart, 2020 // 11:33

Kun je plotseling niets meer ruiken of proeven dan is dat mogelijk een teken dat je besmet bent met het coronavirus, zelfs als je verder geen symptomen hebt. Dat zeggen belangrijke Britse rhinologen in een gezamenlijk statement.

Een derde van alle coronapatiënten in Zuid-Korea, China en Italië ervaart een verlies aan reukvermogen. “In Zuid-Korea, waar heel uitgebreid is getest, had een derde van de besmette mensen een verminderd reukvermogen als belangrijkste symptoom,” aldus professor Clare Hopkins, voorzitter van de British Rhinological Society.

Lichtpuntje: Volgens de experts ervaren veel positief geteste mensen enkel reuk- en smaakverlies en hebben ze geen last van hoesten of hoge koorts. Toch is het oppassen geblazen. Door een gebrek aan andere symptomen worden mensen niet getest en dus ook niet geïsoleerd, waardoor ze bij kunnen dragen aan de snelle verspreiding van het virus. “Achteraf denken we dat deze patiënten de verborgen verspreiders zijn van Covid-19,” klinkt het.

Professor Nirmal Kumar zegt tegen Sky News dat vooral jongere patiënten alleen slechter ruiken en proeven na besmetting zonder dat ze de andere gebruikelijke symptomen hebben. “Ze hoesten niet en hebben geen koorts, maar verliezen wel hun reukvermogen en smaak, wat erop wijst dat dit virus zich vooral in de neus ophoudt,” aldus Kumar.

Daarom adviseren de professoren mensen die last hebben van een verminderde reuk en smaak om zeven dagen lang in zelfisolatie te gaan, zodat ze het virus niet verder verspreiden.

--------------------------

Verlies van smaak- en reukzin: er lijkt een verband te zijn met het coronavirus.

Volgens verschillende Britse neus-, keel- en oorartsen kan het plotse verlies van smaak- en reukzin een symptoom zijn van het coronavirus, nog voor er ziekteverschijnselen optreden. Tot die conclusie kwamen ze na het onderzoek van jongeren die besmet waren met het virus en verder geen symptomen vertoonden. Viroloog Marc Van Ranst bevestigt dit symptoom: “Het blijkt wel meer voor te komen”, vertelt hij aan VTM Nieuws.