Maakt het uit met hoeveel virussen je besmet wordt?

En, maakt de duur van de besmetting uit? Ik kan me voorstellen dat 1 virus beter te bestrijden is door je afweersysteem dan 1 miljoen (geen idee over welke aantallen het zou moeten gaan). Of een korte besmettingsduur is wellicht ook beter te bestrijden...

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Daar is nog weinig onderzoek naar gedaan. De hoeveelheid virussen lijkt wel een rol te kunnen spelen bij de ernst van de ziekte.
Ons schaarse bewijs dat we hebben over coronavirussen, suggereert dat ze het patroon van influenza kunnen volgen. In een onderzoek uit 2004 naar het coronavirus dat SARS veroorzaakt, een neef van degene die COVID-19 veroorzaakt, ontdekte een team uit Hong Kong dat een hogere initiële belasting van het virus was gecorreleerd met een ernstigere luchtwegaandoening.
Zie:
https://www.newyorker.com/magazine/2020/04/06/how-does-the-coronavirus-behave-inside-a-patient
SimonV