Kan ik in deze corona-tijd nog via Marktplaats kopen?

Is het nog een veilig via Marktplaats te kopen en af te halen met dit corona virus?

Ik weet:
-zo min mogelijk contant
-bij ophalen geld neerleggen, produkt ook,
geen hand of ander lichaamscontact

Maar de spullen, al of niet via post..moeten die in quaranteine in de schuur ofzo?

4 jaar geleden
3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Marktplaats geeft zelf adviezen.
https://help.marktplaats.nl/help/verkopen/i/coronavirus-regels-en-beleid-voor-marktplaats-gebruikers
paulus811
4 jaar geleden
De spullen uit de supermarkt doe je toch ook niet in quarantaine?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Spullen uit de supermarkt moet je afnemen/schoonmaken heb ik al als advies gekregen.

Antwoorden (2)

Omdat oppervlakten besmet kunnen zijn, kun je het artikel beter minstens een dag in een schuur o.i.d. leggen. Of schoonmaken met zeep, indien mogelijk.
Het coronavirus overleeft bijvoorbeeld 24 uur op karton, langer op plastic en rvs.
Er geldt hierbij wel een extreem snelle afname in de concentraties van het virus.
Als het virus op bepaalde oppervlakten kan worden aangetoond, wil dat nog niet zeggen dat op die manier ook anderen besmet kunnen raken. Daarvoor is een voldoende hoge concentratie nodig en bovendien moet het virus nog voldoende levensvatbaar zijn.
De huidige analyses zijn onder gecontroleerde omstandigheden in het laboratorium uitgevoerd. Het is de vraag hoe het virus zich in de praktijk van alledag gedraagt. Een lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid verhogen wel de overlevingskans.
_____

Theoretisch zou je met artikelen uit de supermarkt hetzelfde moeten doen...
Toegevoegd op 24 maart 2020 17:18: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
Ivm de lage temperatuur kun je een voorwerp dus beter niet in de schuur leggen. In de woonkamer op warmere temperatuur gaat het virus eerder kapot. Dat kan in een dichte kartonnen doos als je nieuwsgierige kinderen hebt. Het virus komt niet vanzelf van een voorwerp af, dus als je het op tafel zet en er vanaf blijft is er ook niets aan de hand.
Kopen via Marktplaats kan wel, maar als je er de deur voor uit moet geldt ook hier: alleen doen als het echt nodig is. Moet je nu thuiswerken en heb je daarvoor een andere bureaustoel nodig, dan is dat wat anders dan dat je het land gaat doorkruisen om je verzameling teddyberen uit te breiden.

Los van het Coronavirus is het altijd een goed idee om spullen die je van een ander koopt of krijgt eerst zelf goed schoon te maken voordat je het gebruikt. Het Coronavirus overleeft het langst op spullen in een koude omgeving, dus zet je de doos in de schuur dan moet die daar wellicht een aantal dagen blijven staan. Zet je de spullen in de woonkamer bij de verwarming, dan is het in een paar uur wel gedaan met de virusdeeltjes. Voor bacteriën (die hebben niks met Corona te maken maar kunnen wel andere ziekte of ongemak met zich meebrengen) geldt juist dat die zich in warmere omgeving kunnen vermeerderen.

Alle gladde oppervlakken kun je schoonmaken met een warm sopje, kleine onderdelen met de punt van een poetsdoekje of met een wattenstaafje. Daarna zelf je handen wassen.
4 jaar geleden
Ritsuka
4 jaar geleden
Precies, alleen als het echt nodig is
SimonV
4 jaar geleden
Ik koos bewust voor een schuur om te vermijden dat anderen het artikel aanraken. In de woonkamer lijkt me niet zo veilig.
Inekez1
4 jaar geleden
@SimonV, dat ligt eraan wat je koopt, wie er nog meer in je huis en schuur rondlopen en hoe vol het daar is. Een klein artikel zet je makkelijk bovenop een kast waar er niemand bij kan. In menig schuur moet altijd minstens 2 dingen verplaatst worden voor je met je eigen fiets naar binnen of buiten kunt... Wil je een artikel in quarantaine zetten, dan kan dat ook in een dichte doos.
SimonV
4 jaar geleden
Dat is zo. In ieder geval een plus voor je antwoord.