Hoeveel alcohol moet ik gebruiken in zelfgemaakte handgels met glycerine en water?

Hallo,

ik wil een desinfecterende handgel samenstellen op basis van glycerine, water en alcohol.

Ik vraag mij af hoeveel alcohol (70%) ik moet gebruiken in 100ml glycerine en water om een effectieve handgel te creëren tegen virussen en bacteriën?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K
ronron1212
4 jaar geleden
Het alcohol percentage van de gel moet minimaal 70% worden dus je hebt een veel hoger percentage alcohol nodig.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De alcohol die ik heb is gedenatureerde alcohol (70% alcohol).
ronron1212
4 jaar geleden
Waarom dan nog cel erbij?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat bedoel je met cel? Ik wil een gel samenstellen, geen vloeibare ontsmettingsmiddel.
ronron1212
4 jaar geleden
Door de toevoeging van water en andere producten verlaag je het alcohol percentage van je gel.
Dus moet je een hoger alcohol percentage hebben. De gel moet namelijk in totaal een minimum hebben van 70%.

Antwoorden (1)

Als je alleen 70% alcohol hebt zit je eigenlijk al meteen aan het effectieve ontsmettingspercentage. Het enige wat je daarmee kunt doen is er per 100 ml nog 5 gram vlokken van een stuk vaste zeep in oplossen. Met extra water en glycerine gaat het gehele ontsmettende eigenschap ervan af. Met de gegeven methode kom je op een alcoholpercentage van 67%, maar dat is best wel de ondergrens.