Groepsimmuniteit en gecontroleerd het virus oplopen? Zoekt Nederland vrijwilligers om te besmetten?

Mark Rutte sprak gisteren over gecontroleerd het virus oplopen en groepsimmuniteit op te lopen. Ik vond het op zich een ambitieuse oproep en was op vele vlakken met hem eens. Er ontstonden alleen vraagteken bij het stukje "gecontroleerd oplopen" terwijl er amper nog getest kan worden.

Daarom vraag ik mij af of er plannen zijn of kunnen ontstaan om (jonge gezonde) mensen gecontroleerd te laten besmetten. Indien dit het geval is, waar zou je je voor zoiets kunnen aanmelden om zo als burger je steentje bij de dragen aan het land?

4 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Nee ze zoeken geen vrijwilligers. Gecontroleerd oplopen gebeurt nu ook. Heel geleidelijk aan genezen mensen en krijgen ook steeds meer mensen de ziekte. Gecontroleerd dus en niet in een week of vier heel Nederland. Hierdoor zal het lang duren voor alles weer normaal wordt in Nederland.
4 jaar geleden
Rutte schetste gisten 3 scenario's (zij het in een andere volgorde dan hieronder):

1) niets doen en het laten gebeuren
In dat geval zullen vele Nederlanders in heel korte tijd ziek worden. De ziekenhuizen zullen overbelast worden en niet iedereen kunnen helpen. In dat scenario zullen mensen letterlijk op straat creperen.

2) total lock-down
Iedereen in zijn 'hok' en niemand mag contact hebben met een ander. In dat geval zal het virus zich erg moeilijk kunnen verspreiden. Heel weinig mensen zullen ziek worden. Dat klinkt fijn, maar er zal ook geen weerstand tegen het virus opgebouwd worden. De eerste de beste Corona-patiënt uit het buitenland zal opnieuw een epidemie veroorzaken waardoor Nederland opnieuw in een lock-down zal moeten. Zo'n lock-down zal keer op keer maanden in beslag nemen.

3) "gecontroleerd" laten verspreiden.
'"Gecontroleerd" is niet kiezen wie wel en wie niet besmet 'mag' raken maar meer in de zin van gecontroleerd de kraan wat open zetten. Proberen het aantal besmettingen tegelijk (!) zo laag te houden dat de gezondheidszorg de hoeveelheid patiënten aan kan.
Zo krijgt iedereen de zorg die nodig is. Eenmaal genezen van de ziekte ben je waarschijnlijk nauwelijks vatbaar meer voor het virus. Je kunt er dus niet meer ziek van worden en het daarom ook niet meer verspreiden.
Steeds meer mensen zullen imuum worden waardoor het virus zich steeds moeilijker kan verspreiden totdat het op den duur gewoon verdwijnt. Dat is groepsimmuniteit.

Dat laatste scenario (de kraan een klein beetje open) is wat Rutte voorstaat.

Het is dus niet zo dat je je aan kan melden om ziek te worden.