Is het Coronavirus dan toch niet overdraagbaar als je besmet bent maar er nog geen symptomen zijn?

Ik lees op de site van de NOS het volgende: (Yvonne van Duijnhoven van de GGD Amsterdam) "We hebben de contacten van de besmette gezinsleden opgeroepen om hun gezondheid in de gaten te houden. Dus die hebben we in kaart. En als ze geen klachten hebben, kunnen ze gewoon doen wat ze doen, want dan zijn ze nog niet besmettelijk."
Ik had echter voorheen begrepen dat het virus al overdraaglijk is terwijl iemand die het draagt nog geen ziekteverschijnselen heeft (tijdens incubatieperiode dus).

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
4 jaar geleden
Het is volgens mij het hoesten dat het overdraagt
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De meeste besmettingen komen door hoesten en niezen. Al is het natuurlijk niet altijd uitgesloten dat het kan gebeuren op een andere manier.

Antwoorden (1)

Het coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een kleine rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.

Als het virus in je lichaam is, heeft het dus nog wel een manier nodig om zich naar buiten te verplaatsen. En dat gaat makkelijker als je aan het hoesten, niezen en snotteren bent.
Het is dus eigenlijk niet overdraagbaar als je besmet bent maar er nog geen symptomen zijn.
SimonV