Wat kan ik doen om besmetting met het coronavirus te voorkomen?

Je ziet het coronavirus overal op het nieuws voorbij komen, maar wat kan ik in Nederland doen om besmetting met dit virus te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Veel je handen wassen

Antwoorden (2)

De belangrijkste maatregelen die mensen kunnen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.
Het zijn:
Was je handen regelmatig
Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
Gebruik papieren zakdoekjes
.
Mondkapje
Een mondkapje gebruiken is onzin. Tegen virussen helpt het niet, het is een schijnveiligheid.
Je ziet al geruime tijd Chinezen of Koreanen met mondkapjes rondlopen. Dat zijn doorgaans kapjes tegen fijnstof. Virussen, zoals corona, gaan hier met gemak doorheen.
Een echte bescherming is een medische mondkap met een filter. Die worden ook gebruikt in laboratoria als met materiaal van een patiënt wordt gewerkt of wanneer je in de kamer bent met een besmette patiënt. In deze gevallen weet je dat het risico op besmetting hoog is. In het dagelijks leven is het gebruik van een deze mondkap onhaalbaar. Het ademen is lastiger en vermoeiender. Je moet namelijk echt goed in- en uitademen. Dat houd je niet zo lang vol. Daarnaast moet je de techniek kennen om het mondkapjes goed afsluitend over neus en mond te bevestigen.
Zoals uit de afbeelding duidelijk wordt, zorgt een chirurgisch masker er alleen voor dat jouw slijmdeeltjes minder gemakkelijk verspreid worden. Je kunt zelf nog steeds besmet worden, zeker als je met besmette handen aan het mondkapje zit.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat niesen in de binnenkant van de elleboog (meestal in je kleding) is echt een noodoplossing, maar ik vind het zoooooooo vies.
De maatregelen die je kunt nemen om de kans op besmetting te verminderen zijn hetzelfde als voor een "normaal" griepvirus.
De belangrijkste maatregelen zijn:
1. Was regelmatig je handen met zeep;
2. Als je moet hoesten of niezen, doe dat dan in je elleboog;
3. Gebruik papieren zakdoekjes;
4. Houd je weerstand op peil door gezond te eten en regelmatig te bewegen;
5. Ventileer je huis dagelijks;
6. Maak in je huis de voorwerpen die regelmatig door mensen worden aangeraakt, zoals deurklinken, regelmatig schoon.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@AnnBoo8146, +, maar punt 2 vind ik zoooooo vies.Niesen in de elleboog is echt een (domme) noodoplossing. Het virus dat urenlang kan overleven blijft hangen in de kleding of op je huid, en dan ga je het ook nog eens enthousiast verspreiden.
AnnBoo8146
4 jaar geleden
@JoanDArc het is inderdaad vies. Maar het beoogde doel is, dat je door niet in je handen te niezen je handen niet bevuild. Want met je handen raak je vervolgens allerlei zaken aan, die je op die manier besmet. Dus in je elleboog niezen, of meteen je handen wassen.