Wat is het verschil tussen het nieuwe Coronavirus en een 'normaal' verkoudheid- of griepvirus?

Ik lees dat de verschijnselen op griep lijken, maar ik neem aan dat er niet zulke heftige maatregelen genomen zouden worden als het om een variant van een normale griep zou gaan

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
24.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Er wordt zo vaak over de griep gesproken ivm corona, dat ik het idee krijg dat mensen gaan denken dat het een vorm van griep is. Maar dat is dus niet zo. https://nl.wikipedia.org/wiki/Coronavirus#2019-nCoV (Is dus net als SARS en MERS ook een coronavariant)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Griep Qua verschijnselen, en verspreiding lijken ze wel op elkaar. Mensen zijn de naam griep zo gewend, en blijkbaar ook het jaarlijkse dodental dat men er doof voor is geworden. Een nieuw virus met een vrij nieuwe naam waarvan nog niet helemaal duidelijk van is hoe dodelijk en hoe besmettelijk spreekt tot de verbeelding. Net zoals de beelden van het ingrijpen van de Chinese autoriteit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ElvisCrespo, hier een artikel uit de Volkskrant van 26 januari 2020. Feit en fabel
Sterven in Wuhan de mensen op straat? Feit en fabel over het nieuwe coronavirus
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/sterven-in-wuhan-de-mensen-op-straat-feit-en-fabel-over-het-nieuwe-coronavirus~b60bb4cd/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het virus kan zich verspreiden van mens op mens; in China raakten veertien behandelaars in een ziekenhuis besmet. Gewoonlijk veroorzaakt de infectie met het virus griepachtige klachten zoals koorts, ademhalingsklachten, hoesten, kortademigheid en longklachten. In sommige, zware gevallen kan het virus leiden tot longontsteking, sepsis, uitval van de nieren en kan de patient komen te overlijden.Patiënten die al verzwakt zijn door andere ziektes lopen een groter risico op complicaties.
SimonV
4 jaar geleden
Nog wat panieknieuws: de incubatietijd van het virus varieert van één tot veertien dagen, blijkt uit Chinees onderzoek. Iedereen kopieert deze informatie. maar.... er is nog geen wetenschappelijk studie gepubliceerd die dit bevestigt. En zoiets komt zelden voor, volgens een expert die ik op de tv hoorde.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/01/27/wat-weten-we-over-het-wuhan-coronavirus-a3988316

Antwoorden (1)

In wezen is er geen verschil met een gewoon griepvirus, alleen is het wel een nieuw virus.
Daarom is er nog weinig over bekend. Een virus uit de dierenwereld, dat afwijkt van wat we al kennen, kan zich in uitzonderlijke gevallen als een lopend vuur over de wereld verspreiden.

Waar dat toe kan leiden, bleek in 2014 toen ebola uitbrak in West-Afrika. Die ziekte was niet nieuw, sinds de jaren 70 duikt ze in Afrika met regelmaat op. Meestal in een afgelegen dorp, waar mensen op vleermuizen jagen of andere dieren eten die hen infecteren. In zo’n dorp sterft 80 procent van de bevolking, maar daarna stopt het: alle mensen hebben ofwel de ziekte doorgemaakt, ofwel ze zijn overleden. Dat verandert dramatisch als de ziekte via een reiziger in een megastad terechtkomt, met sloppenwijken waar mensen dicht op elkaar leven. In 2014 zijn daardoor ruim 11.000 mensen overleden. De hele wereld moest eraan te pas komen om de ziekte in te dammen; door de inzet van honderden hulporganisaties die mobiele laboratoria invlogen is de uitbraak relatief klein gebleven. Daar maakt men zich nu zorgen over.
Bij de Mexicaanse grieppandemie in 2009 werd ongeveer een op de drie mensen op aarde geïnfecteerd. Een op de duizend geïnfecteerden overleed.
.
RIVM
Het punt is dat het om een nieuw virus gaat. Het is dan belangrijk om heel gedetailleerde informatie boven tafel te krijgen om precies te kunnen bepalen hoe gevaarlijk het virus is. Er is meer informatie nodig over de verspreiding van het virus, ook bij mensen die maar een beetje of helemaal niet ziek worden.
Veel virussen kunnen in de loop van de tijd veranderen. Zeker bij virussen die nog maar kort vanuit dieren naar mensen zijn overgegaan, kan dat gebeuren. De vraag is vooral of het virus daardoor gevaarlijker wordt voor mensen. Mutaties kunnen er ook voor zorgen dat het virus minder gevaarlijk wordt. Of er verandert wel iets maar dat maakt weinig uit. We zien gelukkig niet vaak dat een virus muteert en daardoor ineens heel gevaarlijk wordt.
.
Onderscheid influenzavirus (griepvirus) en coronavirus
Het zijn beide RNA-virussen. Deze worden onderverdeeld in:
• (+)ssRNA-virussen (Corona, SARS, MERS, etc.)
• (-)ssRNA-virussen (influenza, mazelen, ebola, etc.)
• dsRNA-virussen (rotavirus)
• ssRNA-RT-virussen (hiv)
De afkorting ss staat voor single strand, één enkele RNA-streng. De (+) geeft aan dat het RNA direct leesbaar is voor ribosomen.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor het duidelijke antwoord op mijn vraag
rich76
4 jaar geleden
1 op 10.000 genifecteerden, niet 1 op 1000 sterfgevallen bij Mex. griep
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/674230/gevaarlijk-coronavirus/#1756577
Lees vooral het vraaggesprek met de Belgische hoogleraar Marc Van Ranst, Hoogleraar virologie aan de Katholieke Universiteit Leuven.
Het is klassiek bij een begin van een epidemie dat er nog weinig informatie is en zijn er ook altijd indianenverhalen. Gewoon even afwachten.