Hoe houd een spiraal specifiek de vruchtbaarheid tegen bij de vrouw?

Ik weet dat je dan niet zwanger kunt raken na intimiteit , maar wat ik mij afvroeg was - aangezien er geen kindje gaat groeien - hoe het zaad van de man er dan weer uitgaat ? Is dat dmv menstruatie een paar dagen later of een dag later , of hoe gaat dat precies in ze werk bij de vrouw ?

een jaar geleden
2K
TurfGraver
een jaar geleden
Lichaam breekt ze weer af.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je hebt twee soorten spiralen. Een koperspiraal en een hormoonspiraal, die verschillend werken. De kans op zwangerschap is erg klein maar gebeurt soms toch. Denk met een koperspiraal wat grotere kans.
Siri1995
een jaar geleden
@EchWel dat klopt , dat wist ik , dat er twee zijn . In dit geval gaat het om de mirena (hormoonspiraal) , wist niet dat deze beter kon werken dan die andere . Dat gebeurd maar 1 op de 1.000.000 vrouwen . Dat zijn in totaal maar 3 of 4 vrouwen in Nederland aangezien er 17.000.000 mensen hier in Nederland (8,5.000.000 vrouwen in Nederland dus) en er ook nog kinderen zijn en oudere vrouwen kom ik denk ik uit op dat aantal . Dat is maar 0,1% zowat die kans . Dan moet het kind naast het spiraaltje groeien , dus dat kan bijna niet .
Mijn vraag was ook daarom hoe dat weer verdwijnt dankzij de spiraal ?
Siri1995
een jaar geleden
@TurfGraver wat bedoel je precies met ‘lichaam breekt ze weer af’ ? De context snap ik niet helemaal maar ik hoor wel ergens daarin het antwoord . Hoe gaat dat dat het lichaam het weer afbreekt ?

Antwoorden (2)

Een spiraaltje geeft een kleine hoeveelheid van het hormoon progestageen af. Zaadcellen komen daardoor moeilijker door slijm van de baarmoedermond en een eventueel bevruchte eicel kan zich niet nestelen in het baarmoederslijmvlies.
. . .
Een eicel en zaadcellen hebben een beperkte levensduur. Een flinke hoeveelheid witte bloedcellen in het vrouwelijk lichaam zorgt voor het opruimen van dode eicellen en zaadcellen. Daar is geen menstruatie voor nodig.
Toegevoegd op 12 juni 2022 17:29: tekst
een jaar geleden
Siri1995
een jaar geleden
Dat snap ik ja , maar neem aan dat het er dan ook weer uit komt ? Is dat dmv menstruatie , afscheiding , of … ?
Amadea
een jaar geleden
De leukocyten (witte bloedcellen) lossen die dode cellen op tot brokjes die het lichaam kan recyclen. Dat gebeurt op dezelfde manier als dat er een infectie, parasieten, virussen en bacteriën worden bestreden.
Het hormoonspiraaltje geeft elke dag een klein beetje hormoon af (progestageen). Dit hormoon zorgt hiervoor:

Het slijm aan het begin van je baarmoedermond wordt dikker. Zaad (sperma) van de man komt daar minder goed doorheen.
Een bevrucht eitje kan zich niet vastmaken in je baarmoeder.
Er komt minder hormoon in je bloed dan bij andere voorbehoedmiddelen met hormonen.
een jaar geleden
Siri1995
een jaar geleden
Dat wist ik ongeveer idd , maar dat een na laatste wat je zei , een bevrucht eitje kan zich niet vastmaken in de baarmoeder , dat was ook mijn vraag; hoe komt die er weer uit ? Is dat dmv menstruatie afscheiding of hoe zit dat precies ?
ronron1212
een jaar geleden
Hij kan niet nestelen dus gaat direct weg.