Hoe kan de gynaecoloog een eisprong zien als je de pil slikt?

Ik heb onderlaatst een vaginale echo gehad.
Ik zit aan de anticonceptiepil en heb dus geen eisprong, toen zei de gynaecoloog ik denk dat deze eileider deze maand de eisprong gaat maken. Maar na de tijd dacht ik, ik kan toch helemaal geen eisprong hebben. Hoe kan dit?

een jaar geleden
1.4K
Amadea
een jaar geleden
Misschien een keer vergeten een pil te slikken, of buikloop gehad kort nadat je de pil had geslikt?
Learas
een jaar geleden
@amadea nee allebei niet gehad dus super vreemd
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Mijn gedachte. De pil onderdrukt wel je eisprong maar je lichaam zal toch neigen naar bepaalde reacties. Lijkt me dat de eileiders bepaalde activiteit kunnen vertonen, zonder dat er daadwerkelijk een eisprong volgt.

Antwoorden (2)

Dat is wel mogelijk, anticonceptiepil is niet altijd helemaal betrouwbaar.
een jaar geleden
De minipil bevat alleen het hormoon progesteron. Dat belet niet altijd de eisprong, maar maakt het slijm van de baarmoederhals taai en ondoordringbaar voor zaadcellen.

Het heeft niet te maken met een mindere betrouwbaarheid, want als je de minipil elke dag op dezelfde tijd slikt dan is de kans op een zwangerschap even klein als bij de gewone anticonceptiepil.
een jaar geleden