Hypothese: ik neem de pil correct. Tijdens mijn stopweek van 7 dagen ben ik onvruchtbaar. En erna?

Hallo,
Veronderstel dat ik maandelijks de pil correct neem met telkens een stopweek van 7 dagen. Ik weet dat ik dan niet zwanger kan geraken. Ik vraag mij wel af of ik de week daarop ook onvruchtbaar ben. Om samen te vatten: stel ik neem de pil correct en stop zondag. Van maandag t.e.m. de volgende zondag heb ik mijn stopweek. De dag na mijn stopweek (maandag) neem ik terug correct de pil. Ben ik dan de eerste week na mijn stopweek onvruchtbaar of kan ik de eerste week steeds na mijn stopweek zwanger geraken?

De verwarring ontstaat doordat je de eerste week dat je voor het eerst de pil neemt, je nog
vruchtbaar bent (als je niet begint op de dag van je menstruatie). Ik weet dus niet of dit ook geldt na elke stopweek. Alvast bedankt!

Lieve groetjes

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
Amadea
3 jaar geleden
Alleen als je voor de eerste keer begint met hel slikken van de pil geldt dat deze op de eerste dag van de laatste menstruatie begonnen moet worden om beschermd te zijn tegen zwangerschap. Daarna menstrueer je niet meer, maar krijgt in een eventuele stopweek een onttrekkingsbloeding.

Antwoorden (1)

Als jij je stopweek maximaal een week houd, in jouw voorbeeld zondag stoppen en maandag weer beginnen, dan blijf je continu beschermd.

Je loopt pas een risico op zwangerschap als je in jouw voorbeeld direct de maandag zou vergeten en pas op dinsdag zou starten. Dan is je stopweek te lang geweest.

En je loopt een risico als je vlak na slikken van de pil last krijgt van diarree of overgeven.
Of als je bepaalde antibiotica of een supplement met Sintjanskruid neemt.
Maar dat wist je hopelijk al.