Ben ik beschermd en wordt ik niet ongesteld als ik pil minder dan 12 uur later inneem?

Ik slik de laatste pil van de laatste strip zaterdagavond (altijd rond 11 uur). Nu kan ik maandagochtend (8 uur) pas een nieuwe doos van de pil halen, wat betekent dat ik zondag geen pil heb. Ik wil namelijk doorslikken omdat ik een weekendje weg ga met mijn vriend. Kan ik dan ik maandagochtend gelijk een pil nemen (dus dat is dan binnen 12 uur na 'vergeten' pil van zondag) en dan die nieuwe strip weer afmaken? Ik kom dan voor de rest van de strip wel een pil tekort, maar dan zou ik eventueel volgende stopweek eerder kunnen beginnen toch?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Zo te lezen wil je je stopweek verkorten van 7 dagen naar 1 dag. Dit is geen enkel probleem, je blijft gewoon beschermd tegen zwangerschap.

Je begint dus maandag met een nieuwe pilstrip en die maak je gewoon af. Daarna begin je meteen aan je stopweek. Of je slikt door als je dat wil.

Ik denk echter dat de vraag vooral gaat of je een bloeding krijgt als je één dag de pil niet slikt. Hier valt nooit een sluitend antwoord op te geven, omdat je tijdens het doorslikken van de pil toch altijd last kunt krijgen van 'spotting'. Maar persoonlijk denk ik dat de kans echt heel klein is.

Overigens tip van mij: haal je nieuwe serie pillen altijd meteen als of voordat je aan de laatste strip bent begonnen. Je komt dan (vrijwel) nooit tekort als je aan het einde van die strip toch een keer door wilt slikken.

Ik vermoed echter dat je d