Werkt microgynon wanneer gestart op willekeurige dag al na 7 dagen?

Ik bedoel microgynon 30

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Nee, daar kun je niet van uitgaan. Als je was begonnen met slikken op de eerste dag van jouw laatste natuurlijke menstruatie dan is het meteen betrouwbaar; begin je op de tweede, derde, vierde of vijfde dag dan is het na week betrouwbaar. Maar begin je op een andere dag in jouw cyclus, dan kun je pas de volgende maand erop rekenen dat je niet zwanger kunt raken.
4 jaar geleden
Amadea geeft wat duidelijke misinformatie die jonge vrouwen onnodige stress kan geven die voortkomt uit verouderde informatie. Ik wil het volgende advies geven.
Deze informatie is terug te vinden op o.a. de website van het Nederlandse Huisartsengenootschap (NHG) en thuisarts.nl. Beiden betrouwbare evidence-based bronnen. Het correcte antwoord op de vraag is:

1. Start de orale combinatiepil (waaronder Microgynon 30) op de eerste dag van de menstruatie. Dan bent u direct beschermd voor zwangerschap.
2. U kunt op elke dag van de cyclus starten met de pil maar dan moet u 7 dagen wachten voordat u onbeschermde geslachtsgemeenschap kunt hebben. Gebruik deze 7 dagen dus ook een extra voorbehoedsmiddel.

NB. LET OP! De pil beschermt u niet tegen SOA's, gebruik altijd een condooms ter voorkoming hiervan.