Kan ik de stopweek inkorten?

Ik heb vanwege oud en nieuw 3 dagen langer de pil doorgeslikt. Achteraf was dit niet slim want ik stop en begin op vrijdag met de pil.

Ik wil nu dus eigenlijk mijn stopweek korter maken zodat ik weer vrijdag met de pil kan beginnen, alleen heb ik nog geen bloedverlies. Kan ik alsnog de stopweek inkorten ondanks dat er nog geen verlies is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
51.3K
KennisDelen
5 jaar geleden
Je zou het aan je apotheek kunnen vragen (even binnenwandelen, of bellen)
KennisDelen
5 jaar geleden
Of huisarts is misschien beter, apotheek zal zich letterlijk aan het voorschrift houden terwijl de huisarts misschien wat beter kan inschatten wat de risico's zijn
Ritsuka
5 jaar geleden
Je kunt ook de stopweek nu vol maken, op een andere dag beginnen, en met de volgende keer stoppen weer wat doorslikken tot je weer op je gewenste dag kan stoppen. Bewaar je aangebroken strip, ik zette er altijd met stift een dikke streep op, zodat ik wist dat dat extra pillen waren.

Antwoorden (2)

Kan je de stopweek verkorten?
De stopweek duurt 7 dagen. Het is de bedoeling dat je de richtlijnen zo veel mogelijk volgt. Maar je kan de stopweek ook verkorten. Bijvoorbeeld naar 5 dagen, 3 dagen of je kan de pil zelfs door blijven slikken. Je hebt dan helemaal geen stopweek. Wanneer je weer met een nieuwe strip begint is het belangrijk om deze iedere dag in te nemen en ook op de juiste tijden. Een pil vergeten kan nadelige gevolgen hebben. Zo wordt de kans op een ongewenste zwangerschap verhoogt. De stopweek verkorten vergroot de kans op een zwangerschap niet. Ook krijg je geen of een kortere onttrekkingsbloeding.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, je kunt de stopweek verkorten.
Je kunt tussen de 1 en 7 dagen stoppen.
Je mag de stopweek nooit verlengen, dan is de pil niet meer betrouwbaar.

Het feit dat je nog geen bloeding hebt gehad, maakt niks uit.
Stel dat je weer gaat slikken en tijdens deze 3 weken wel gaat bloeden, maakt ook niks uit, je bent gewoon beschermd.

https://www.sense.info/nl/condoom-pil-en-meer/pil/stopweek-overslaan-verkorten