Maakt het uit als ik de ene dag mijn pil om 9 uur neem en de dag erna om 11 uur?

Als je de pil elke dag tussen 9 en 11/12 ergens inneemt ben je dan voldoende beschermd? Dus nooit meer dan 3 a 4 uur ertussen. Ik neem hem sochtends en sta niet elke dag op dezelfde tijd op.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Op de bijsluiter zal staan altijd op hetzelfde uur. Ik denk dat ze dat erop zetten om dat de werking dan 'werkt'. Als je er eentje vergeet of te laat inneemt kan ze minder betrouwbaar zijn of zelfs helemaal NIET.

Nu even uit ervaring. Ik nam altijd mijn pil voor het slapengaan. Dus ook nooit op hetzelfde uur. Maar ik nam dat omwille van de pijn en niet omwille van de andere meer gewilde bijwerking. Aangezien je vraag het heeft over bescherming, denk ik niet dat het voor de pijn is dat je deze wil nemen. Dus tijdstip is belangrijk.
Ook zal er veel afhangen van de pil zelf. Als ik ga lezen, dan zijn de bronnen het er kennelijk niet helemaal mee eens.
Sommige spreken over minder betrouwbaar of zelfs niet.
Anderen zeggen dat een verlate binnen de 24 uur wel genomen geen kwaad kan.
En nog anderen gaan eerder over een pil vergeten en de volgende te laat, is zelfs nog niet erg.

Aangezien er verschillende soorten pillen bestaan ( combinatie of zonder oestrogeen). Moet je echt naar de jouwe kijken. Je arts weet er meer van en de bijsluiter ook.
Toegevoegd op 07 december 2018 20:58: tekst