De wisselwerking tussen antibiotica en de anticonceptiepil wordt sinds een aantal jaren als niet relevant beschouwd. Theoretisch is er sprake van een wisselwerking tussen een breed spectrum antibioticum (zoals azithromycine) en het oestrogeen uit de anticonceptiepil. De werking van de pil wordt echter voornamelijk bepaald door de progestagene component uit de pil. Er is ook geen bewijs gevonden dat de pil minder betrouwbaar wordt tijdens en na gebruik van een antibioticum. Er zijn een aantal antibiotica bekend die de werking van de pil wel verminderen. Het gaat hierbij om bepaalde antischimmelmiddelen en middelen tegen tbc. Veelgebruikte antibiotica als amoxicilline, doxycycline en azithromycine geven geen wisselwerking.

Overigens is het onjuist dat een arts geen middel zou mogen voorschrijven dat een wisselwerking met de anticonceptiepil geeft. De arts en de apotheker dienen er echter wel voor te waarschuwen wanneer een middel wordt voorgeschreven dat de betrouwbaarheid van de pil verminderd. Meestal is het advies om dan gedurende de kuur en 7 dagen daarna aanvullende anticonceptie in de vorm van ene condoom te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. In de bijsluiter staat een hele rij medicijnen, onder andere tegen hooikoorts, astma, bloedstolsels, onregelmatige hartslag, en maagproblemen. Maar er wordt geen interactie met de anticonceptiepil vermeld.

Als dat zo zou zijn geweest had jouw huisarts het je niet mogen voorschrijven!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich klopt je antwoord, maar je laatste opmerking is onzin. Als de pil er wel onbetrouwbaar door zou worden dan moet de huisarts daarvoor waarschuwen, maar dan mag het gewoon voorgeschreven worden. Overigens valt het effect van antibiotica op de pil best mee. Vroeger dachten we dat de pil er onbetrouwbaar door wordt, maar inmiddels is al gebleken dat dat best meevalt; de pil blijft zo betrouwbaar dat aanvullende bescherming eigenlijk niet eens nodig is. Dit is echter nog niet bij alle dokters doorgedrongen en nog niet in de bijsluiters aangepast. Maar goed bij azitro speelt dat sowieso niet.
Amadea
9 jaar geleden
Helemaal onzin lijkt mij niet. Een arts moet toch zeker rekening houden met de medicijnen die zijn/haar patiënt slikt wanneer er een nieuwe aan toegevoegd gaat worden?!