Wordt anticonceptiepil vergoed?

Ik word binnenkort 18 en moet daarom een zorgverzekering afsluiten. Ik slik ook de pil. Die zou ik graag willen verzekeren, maar wordt dit nu wel of niet door de basisverzekering vergoed? Dat is mij namelijk onduidelijk, ook waarom er onderscheid wordt gemaakt tussen jonger en ouder dan 21 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Poet
10 jaar geleden
De helft van de kosten -voor zover je die niet van de verzekering terug krijgt- kun je declareren bij je partner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LOL@Poet. Dan is het trouwens maar goed dat ik een aanvullende verzekering heb die de pil vergoedt, want ik heb geen partner. Dat betekent trouwens ook dat die niet-bestaande partner er op geen enkele manier voordeel van ondervindt dat ik de pil slik, dus wat dat betreft is het wel zo eerlijk dat hij niet mee hoeft te betalen, toch? ;-) Als je trouwens geen aanvullende verzekering hebt en je gebruikt de pil om andere redenen dan het voorkomen van zwangerschap, dan kun je die kosten ook opvoeren als specifieke zorgkosten bij je belastingaangifte. Maar dat zou pas na je 21e eventueel interessant worden.

Het beste antwoord

Voor vrouwen tot 21 jaar geldt dat de kosten van de anticonceptiepil vergoed worden door de basisverzekering. Maar als je je eigen risico nog niet opgebruikt hebt (€ 360,-), betaal je de kosten in feite wel.

Voor vrouwen vanaf 21 jaar geldt dat de pil niet vanuit de basisverzekering wordt vergoed. Hierop geldt één uitzondering, namelijk wanneer de pil voorgeschreven wordt vanwege bepaalde medische aandoeningen. Dan kunnen de kosten alsnog gedeclareerd worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Het doel van dit onderscheid in leeftijd is de toegang tot voorbehoedmiddelen te verbeteren en zo ongewenste zwangerschappen bij jongeren te voorkomen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tot 21 jaar wordt de pil door iedere verzekeraar vergoedt, vanaf je 21ste moet je hem dus zelf betalen. Mijn dochter kreeg de Yasmin niet vergoedt, ondanks dat de anticonceptiepil in het basispakket zit, ook de Diane 35 wordt niet vergoedt, vraag dus wel even na bij je arts of apotheker.