Beïnvloed de anticonceptiepil je reukvermogen en daardoor je partnerkeuze?

Ik las laatst een artikel op internet over dat de anticnonceptiepil ervoor zorgt dat vrouwen anders ruiken en daardoor een verkeerde partnerkeuze maken.

http://www.gezondheidsnet.nl/relatie/nieuws/2503/vrouwen-aan-de-pil-kiezen-verkeerde-partner. Lees dit artikel eerst.

Mijn vragen zijn dan ook..
Beïnvloed de pil echt je reuk vermogen. Ik bedoel waarom is dat dan nooit eerder aangetoond? Dit geldt toch alleen voor mensen die de verkeerde hoeveelheid binnen krijgen.

Daarnaast..waarom zouden relationele problemen krijgen? We kiezen toch een partner in combinatie met alles, geur, zien, horen, hart.. enz..
De persoonlijkheid is toch meer van belang dan wat je ruikt.

En dan de belangrijkste vraag.. iedereen scheelt genetisch van elkaar! Dus hoe kan je dan voor dezelfde genetische aanleg kiezen? Hebben ze dan familie leden gebruikt in dit onderzoek?

De laatste vraag..Waarom merken vrouwen die hun partner kiezen voor de pil geen verschil in aantrekkingskracht als ze later wel de pil gaan slikken. Dit zou dan ook moeten aantonen dat er een verschil in aantrekkingskracht moet zitten.

Dus hoever moet ik dit serieus nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (4)

Het zou heel goed kunnen, maar wellicht voor de een meer dan de ander... Ieder heeft een andere beleving van een zintuig en de een legt meer nadruk op ruiken en de ander op horen... Het zijn voorkeuren en je beleeft de wereld naar gelang je voorkeuren, maar ook afkeuren...

De anti-conceptiepil bepaalt veel meer dan de denken op onbewust nivo... Een vrouw die vruchtbaar is ruikt lekkerder dan een vrouw die dat niet is, dus het zou heel goed kunnen zijn dat de pil daar een invloed op heeft... Maar niemand zit te springen op dit soort onderzoeken, want er is heel veel geld mee gemoeid... Als het waar mocht zijn kan Bayer (bijvoorbeeld) wel inpakken...
Ik zou het serieus nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft het te maken met feromonen, stofjes die mee komen met transpiratie en een "boodschap" functie hebben..
Deze vraag is een aantal dagen geleden al op een andere manier gesteld.
De vraag luidde: beïnvloedt de pil je partnerkeuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat was ook door mij. Ik dacht dat deze vraag wellicht iets anders was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, sorry, dat had ik nu net niet gezien.
Ik denk overigens dat het gebruik van een hormonaal middel als de pil, veel kan beïnvloeden, dus wellicht ook je reuk en daarmee is basic veel beïnvloedt, want veel van je persoonskeuzes hebben volgens mij oa te maken met hoe die ander ruikt, dit ervaar je bewust en onbewust.
Je vraag heeft me echt nog meer aan het nadenken gezet daarover, +1 voor deze interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zal vast. Alleen ik ben er nog even over gaan na-denken. De pil beïnvloed helemaal niets. Niet je reuk vermogen, niet je smaak vermogen helemaal niets. Het beschermd je alleen tegen bepaalde bacteriën en aandoeningen. Dus weg met alle onzin over geur, smaak, en reuk vermogen.
Ja, want dat hebben ze immers nu net onderzocht:
'Door het gebruik van de pil gaan de vrouwen anders ruiken en kiezen ze vaker een man die genetisch op henzelf lijkt. Dit blijkt uit onderzoek van de universiteit van Liverpool.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had dit antwoord ook bij een andere vraag van je neergezet, althans de verwijzing naar deze link. Maar er zijn vele links te vinden die aangeven dat er uit onderzoek is gebleken dat de anticonceptiepil inderdaad je reukvermogen beïnvloedt.

http://www.kennislink.nl/publicaties/anticonceptiepil-beinvloedt-partnerkeuze

Quote hieruit:
Conclusie: pilgebruiksters kiezen veel vaker een partner die genetisch met henzelf overeenkomt. Maar geeft dit ook problemen? De onderzoekers zijn bang van wel. Genetisch vergelijkbare partners hebben over het algemeen moeilijkheden met zwanger worden. Als dit dan toch lukt, is er een sterk vergrote kans op miskramen. Daarnaast hebben kinderen die geboren worden uit genetisch vergelijkbare partners vaak een zwak immuunsysteem.

En zelfs als je nooit kinderen zou willen, is het volgens de onderzoekers oppassen geblazen. De anticonceptiepil vormt namelijk een gevaar voor je relatie. Als je de pil gebruikt, kies je een partner die genetisch op jezelf lijkt. Wanneer je besluit om met de pil te stoppen, verandert je geurwaarneming. Het zou dus best kunnen dat je je op dat moment niet meer aangetrokken voelt tot je partner en op zoek gaat naar iemand die genetisch anders is.