Hoe kan een orthomoleculair therapeut helpen bij darmproblemen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Door voeding en leefstijl af te stemmen op het probleem zodat je lichaam de kans krijgt zich eventueel te herstellen.
Maar... let wel, vaak zit er een ader onder het gras.
Ze verkopen (naast bezoek) dure en vaak overbodige supplementen (er moet ook verdiend worden). Kortom, kwakzalverij.
Gevarieerd en gezond eten en een gezonde leefstijl er bij te houden is vaak ruim voldoende.
En niet te vergeten natuurlijk een arts bezoeken indien nodig.

Antwoorden (1)

Niet, het is een vorm van kwakzalverij.

"Door C.P. (Kees) van der Smagt, gepensioneerd huisarts en oud-bestuurslid van de Vereniging tegen de Kwakzalverij:

“Het principe van orthomoleculaire voeding berust op het innemen van grote hoeveelheden vitaminen en mineralen die normaal slechts in kleine hoeveelheden in de voeding voorkomen.

De term 'orthomoleculaire geneeskunde' is bedacht door de Amerikaanse scheikundige en tweevoudig Nobelprijswinnaar Linus Pauling, die groot gezag had op zijn eigen vakgebied, maar van geneeskunde geen verstand had. Hij meende dat verschillende ziekten (o.a. kanker) bestreden konden worden met enorme hoeveelheden vitamine C.

Bij later onderzoek bleek dat echter een illusie te zijn. Er bestaan diverse chemische verbindingen die noodzakelijk zijn voor het leven en die het menselijk lichaam niet zelf kan aanmaken: vitaminen, sommige mineralen en nog enkele andere. Men noemt dit essentiële voedingsstoffen. Bij een tekort aan een of meer van die stoffen kunnen ernstige ziekten ontstaan, zogenoemde deficiëntieziekten. Een berucht voorbeeld is scheurbuik, een ziekte die het gevolg is van vitamine C-gebrek. Scheurbuik kwam in het verleden voor bij zeelieden die maandenlang geen groente of fruit te eten kregen. Tegenwoordig komen deficiëntieziekten in de westerse wereld (bijna) niet meer voor. Onze normale, gevarieerde voeding bevat ruim voldoende van die stoffen.

In navolging van Pauling gingen sommige mensen eind vorige eeuw het slikken van grote hoeveelheden essentiële voedingsstoffen propageren met het idee dat hiermee tal van ziekten, in het bijzonder kanker, te bestrijden zouden zijn. Tegen hartkwalen werd in het bijzonder vitamine E aanbevolen. Uit zorgvuldig en herhaald uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek is inmiddels gebleken dat die claims niet kloppen.

Orthomoleculaire geneeskunde wordt tegenwoordig gewoon als kwakzalverij beschouwd. En wel een van de populairste vormen, waarschijnlijk omdat het veel lijkt op echte geneeskunde. De voedingsstoffen worden aangeboden in de vorm van tabletten en capsules die sprekend op geneesmiddelen lijken, maar niet zo mogen heten omdat ze niet voldoen aan de wettelijke eisen die aan geneesmiddelen worden gesteld.(...)"

Zie verder de bron.
Toegevoegd op 16 februari 2022 20:58: bron