Net zoals planten water nodig hebben om te groeien, heeft een wond vocht nodig om te genezen. Te veel water overleeft een plant niet en is ook niet goed voor de genezing van een wond. Hoe vind je de juiste balans?
Vroeger werd gedacht dat je een wondje het beste kan laten indrogen. Er komt dan vanzelf een korst op, waaronder nieuwe huidcellen ontstaan. In 1962 ontdekt de Britse arts George D. Winter dat een wond in een vochtige omgeving bijna twee keer zo snel geneest als onder een korstje.

Voordelen
Het doel van vochtige wondverzorging is het creëren van de ideale omstandigheden voor de aanmaak van epitheelcellen. Epitheel is de bovenste laag van de huid. Deze cellen hebben vocht nodig om te kunnen groeien en zo de wond te sluiten. Bij een droge wond bewegen de cellen rond het wondbed op zoek naar een vochtig gebied. Bij een vochtige wondomgeving kunnen de epitheelcellen zich direct over het wondbed verplaatsen, waardoor de wond sneller geneest.
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Is een pleister vochtig?
En is een pleister hetzelfde als vochtige wondverzorging?