Wordt je positiever van citroenmelisse?

Ik had citroenmelisse geprobeerd samen me valeriaan in 1 pil en ik werd er er erg positief van, maar jammer genoeg ook moe door de valeriaan. Nu heb ik 2 duurdere merken geprobeerd met extracten van citroenmelisse, maar ik merk er niet veel van. Er staat op de verpakking dat het extract goed zou zijn voor het 3 of 4 dubbele van wat de werking zou zijn van citroenmelisse bladeren. Gebruik ik misschien de verkeerde supplementen of werkt het eigenlijk uberhaupt niet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het heeft een milde kalmerende werking, net als valeriaan hoewel dat sterker is.
Geen opwekkende werking. Valeriaan is een stuk sterker, door minder stress en spanning te ervaring kan je je positiever gaan voelen.
Wat ook zou kunnen is dat je met de combi beter geslapen hebt en je daardoor positiever voelde. N.B. oppassen met valeriaan bij langdurig gebruik en in combi met bepaalde medicatie
http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/valeriaan.htm
Ritsuka
6 jaar geleden
Volgens mij doet citroenmelisse niks, endat was de eerste keer placebo effect.
Valeriaan voor ontspanning werkt wel.

Antwoorden (3)

Het middel is geschikt voor "mensen die licht nerveus zijn van nature. Melisse werkt dan kalmerend en harmoniserend. Milde, zachte mensen die communicatief zijn ingesteld."
Ik weet niet of jij tot die categorie behoort.

Uit onderzoek is echter niet gebleken dat het middel enig effect heeft. Veel mensen met slaapproblemen die een placebo kregen meldden ook rustiger te worden van de nep-citroenmelisse.

Maar als je het gevoel krijgt positiever te worden, zou ik het zeker blijven gebruiken (Als is het een placebo-effect).

Toegevoegd na 1 uur:
Er is steeds meer bewijs voor de neurobiologische effecten van het placebo-effect. Bijvoorbeeld dat placebo-effecten gekoppeld zijn aan bepaalde hersenactiviteit, zoals een toename van dopamine, een stof die het welbevinden bevordert en aan beloningen gekoppeld is (Dit zou bij jou het geval kunnen zijn).

Een belangrijke doorbraak waren experimenten die aantoonden dat het placebo-effect versterkt of geremd kon worden als bepaalde fysiologische stoffen, bijvoorbeeld pijnversterkende of –remmende stoffen, een rol speelden. Deze experimenten toonden rechtstreeks aan dat placebo-effecten neurobiologische veranderingen teweeg brengen.
Je kunt zelfs je lichaam trainen om – in reactie op een placebo – bepaalde stofjes zelf aan te maken. Onderzoekers lieten mensen met een allergie drie dagen lang een milkshake drinken en tegelijkertijd een anti-allergiemiddel innemen. Een week later kwamen ze terug en kregen ze alleen de milkshake, zonder medicijn. Wat bleek? De allergische reactie was wederom verlaagd. De hersenen hadden dus geleerd om in reactie op de milkshake zelf de ontstekingsremmende stof te produceren. Kortom, als iemand positieve ervaringen heeft met een behandeling, dan kan alleen de verwachting dat hij die weer krijgt een automatische reactie oproepen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toevoeging: 'placebo effect.
Gaat dit ook op bij reguliere medicatie?
SimonV
6 jaar geleden
In principe geldt dit niet bij reguliere medicatie: daarbij wordt vóór het middel op de markt wordt gebracht eerst getest of het echt werkt of dat de werking is toe te schrijven aan placebo-effecten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor een deel heb je wel gelijk, het placebo effect kan heel sterk zijn en uitstekend werken.
Voor een ander deel heb je ook weer geen gelijk, omdat veel planten zijn onderzocht op de werkzame stoffen en men weet wat het kan doen.
Wel zijn er ook planten die echt niets doen, dus ook geen werkzame stoffen bevatten.
Maar je kunt niet alles zo maar op een hoop gooien en verwijzen naar het placebo effect.
Zowel de Citroenmelisse als de valeriaan, zijn prima werkende natuurgeneesmiddelen.
Ze werken wel alle twee anders.
Een combinatie van de twee kan ook goed uitpakken, maar ook totaal niet werken of juist verkeerd werken.
Dat komt omdat de oorzaak van jouw problemen totaal anders kan zijn dan bij anderen.
Je klachten , waar je het voor gebruikt, kunnen heel veel oorzaken hebben.
Valeriaan ontspant en juist daardoor voel je je moe, dus werkt het voor jou prima!
Van Citroenmelisse wordt je niet positiever, maar minder depressief.
Belangrijk is, dat je weet waarom je niet zo goed in je vel zit en daar wat aan doen.
Daarbij kan je dus natuurgeneesmiddelen gebruiken als ondersteuning.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb zelf ervaren dat citroenmelisse enorm kan helpen bij stress maar ook bij somberheid en lichte tot matige depressie. Ik drink dan een pot thee van gedroogde citroenmelisse (3 eetlepels) en drink dit met honing. Je slaapt rustiger....voelt je zowel s nachts als overdag prettiger en positiever. Valeriaan is vooral een rustgever.