olie spoelen is dat gezond?

Is dit gezond, olie biologische in je mond en spoelen en uitspuigen, heb gehoord dat het oa ontgift

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Rieneke1
8 jaar geleden
Welnee joh, dat ontgift niet, je haalt alleen een vet bekkie.
Is verder ook niet ongezond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat zou het ontgiften? Het komt je lijf niet in. Ik kan me wel voorstellen dat het, als je het regelmatig doet, je er een deel van doorslikt en dat dat laxerend werkt.
Lijkt me niet gezond.
Erna55
8 jaar geleden
Voor het " ontgiften" van je mond ? Er zit geen gif in je mond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, laat het de kwakzalfbrigade niet horen !! We zitten helemaal tot onze anus vol met giffen joh, en dat begint bij de mond, waar we al dat gif en die negatieve energie naar binnen werken. Maar....... een half uurtje olie kauwen per dag, en je krijgt er in elk geval geen kanker meer van :roll: (Sorry, ik word soms gewoon een beetje opstandig als ik al die onzin lees).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@marleen, ik probeer er altijd de zonzijde van te zien want elk nadeel hep zn voordeel oid. ;-)
Het is in ieder geval gezond voor de economie want geld moet rollen, waar het nog meer gezond voor zou zijn weet ik niet
Ritsuka
8 jaar geleden
om te weten of het ontgiftend werkt, moet je eerst weten wat de 'gifstof' is die je kwijt wilt raken en in welke hoeveelheid deze aanwezig is in het lichaam. Dan kun je voor en na meten wat het verschil is. Ik heb meerdere keren de vraag gesteld 'wat is de naam van de gifstof en hoe vind het ontgiftende proces plaats?' aan mensen die detoxes en dergelijke aanbieden, heb nog nooit antwoord gehad.
Cryofiel
8 jaar geleden
@Ritsuka, als ik dergelijke vragen stel zijn er drie mogelijke reacties:
- stilte
- boosheid
- antwoord op een vraag die ik niet heb gesteld
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gerardKh - als je het regelmatig doorslikt zal het ongetwijfeld ook heel goed zijn voor de stoelgang ;-) . Je spoelt er dan in elk geval gegarandeerd een hoop bacteriën mee uit.
Ritsuka
8 jaar geleden
@Cryofiel Meestal is zoiets op Facebook, ik word ook vaak geblokkeerd van de pagina.
Cryofiel
8 jaar geleden
Herkenbaar. "Iedereen moet kunnen zeggen wat hij wil, dus houd je mond jij!"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er wordt inderdaad veel onzin beweerd, jammer dat er nauwelijks verder gekeken wordt.
De 3e post hier is goed:
http://www.curezone.org/forums/am.asp?i=1010238
Cryofiel
8 jaar geleden
Een lange draad op een zwaar alternatief discussieforum. Misschien kun je refereren naar datgene wat je bedoelt?
Cryofiel
8 jaar geleden
Oh, ik zie nu wat je bedoelt. Die derde post. Een bewering waarvan we niet weten of die klopt. Met als referentie een onbekend "vriendje van papa". Dit wordt gevolgd door een stukje traditioneel angstzaaien: "er zijn mensen die een hartaanval kregen na een tandartsbehandeling". Klopt vast wel. Er zijn vast ook wel mensen die hun voet verzwikten na een tandartsbehandeling. Zegt verder he-le-maal niets, het is puur de schrijver die hier een verband legt dat naar alle waarschijnlijkheid niet bestaat. In de derde alinea wordt net gedaan alsof de suggestieve beweringen uit de eerste twee alinea's juist zijn, en wordt op die basis verder geredeneerd. Helaas is de basis niet-bestaand, waardoor de conclusies van de derde alinea waardeloos zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan alles afkraken wat je leest of verder kijken.
Het gaat om de 2 beschreven mogelijkheden. Komen jullie hier misschien iets verder dan reageren op het ene woord "ontgift" in de vraaguitleg.
Cryofiel
8 jaar geleden
Je kan alles afkraken wat je leest of verder kijken. In mijn vorige reactie zeg ik niet zomaar wat. Ik geef aan WAAROM ik zeg wat ik zeg. Dat WAAROM is waar het om draait. Je kunt dat natuurlijk negeren. Dat is jouw keuze. Het gevolg is dat ik mij even afvraag: goh, mijn conclusie is misschien verkeerd. Laat ik dus mijn conclusie vergeten, en opnieuw beginnen. Ik volg dan dezelfde redenatie (logisch - je hebt niet aangegeven dat daar iets verkeerd aan zou zijn). Zo kom ik opnieuw op dezelfde conclusie uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De 1e en 4e (laatste) alinea beschrijven de mogelijkheden.
Je reageert vooral op de 3e en 4e.
Dat de 1e i.i.g. deels klopt kan je lezen in de bron van Marleen.(afhankelijk van het onderzoek even goed tot half zo goed als moderne spoelmiddelen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryo ; er zit in zoverre een kern van waarheid in dat een heel erg slecht, verwaarloosd gebit de kans op hart- en vaatziekten zeker en bewezen verhoogt. Dat zal te maken hebben met het feit dat de mond toch de poortwachter is voor bijna alles wat het lichaam ingaat, en zwak, kapot, bloedend en ontstoken tandvlees een heel makkelijke barriere vormt. Dat betekent overigens niet dat je ook tijdens een tandartsbehandeling verhoogde kans loopt ;daar zal eerder stress door angst en eventueel pijn een rol bij spelen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt helemaal, Marleen. Een slechte toestand van mond en gebit is dan ook een contra-indicatie voor het uitvoeren van hartoperaties. Het is, los van een eventuele hartoperatie, natuurlijk sowieso zinvol je mond en gebit goed te onderhouden. Dat kan door rekening te houden met je voedingspatroon, door te poetsen, door fluoride te gebruiken, en natuurlijk rageren, stokeren en flossen. Spoelen is ook een manier om loszittend vuil tussen de spleten van je gebit uit te krijgen. Dat spoelen wordt dan ook van oudsher toegepast met de lokaal voorhanden zijnde vloeistoffen. Meestal water, in enkele landen (olijf)olie. De hype om daar "oil pulling" van te maken en om daar allerlei ontgiftende en genezende eigenschappen aan toe te kennen, is een verzinsel van de laatste jaren dat natuurlijk alleen in de alternatieve hoek wordt geloofd. Bij mijn weten is er nooit ook maar enige ontgiftende werking aangetoond - behalve dan natuurlijk het reinigen van het gebit, maar ook dat geldt alleen maar voor vuil dat toch al los zat. Het verhaal van de tandarts en de hartaanval is een typisch voorbeeld van de "post hoc ergo propter hoc" redenatie die in dit geval wordt gebruikt om angst te zaaien. Staat geheel los van de realiteit.
Cryofiel
8 jaar geleden
Waarom wordt het aangeraden als aanvullende mondverzorging? Ik heb wel eens gehoord dat *spoelen* wordt aangeraden als aanvullende mondverzorging. Maar dat kan met een willekeurige vloeistof. Dat hoeft dus echt niet met olie. Gewoon water werkt net zo goed. De "schadelijke stoffen uit tandpasta" zijn ook nogal raadselachtig. Het enige wat ik me daarbij kan voorstellen zijn de "whiteners" die aan sommige tandpasta's zijn toegevoegd. Dat zijn dan miniscule plastic bolletjes die het gebit licht schuren. Die bolletjes zijn echter voornamelijk schadelijk voor het milieu. Zolang je geen grote hoeveelheden tandpasta inslikt, en na het tandenpoetsen je mond normaal spoelt (ik gebruik daar kraanwater voor, maar als jij olijfolie wilt gebruiken kan dat natuurlijk ook), zijn die bolletjes voor jou geen probleem. Maar nodig zijn ze ook niet. Ik zou zeggen: neem een heel normale tandpasta, met fluoride voor de stevigheid van het tandglazuur, en als je wilt met een mintsmaakje voor het frisse gevoel, poets normaal, en spoel daarna met normaal water.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fluoride is helaas niet zo goed als ons werd voorgehouden. 'The Lancet' bericht dat o.a. fluoride mede oorzaak is van neurotoxische ontwikkelingsschade / schade aan het menselijk zenuwgestel die zich uit in de vorm van hyperactiviteit (ADHD), dyslexie en andere cognitieve . Dus jouw advies over fluoride neem ik met een korreltje zout, Keltisch zout, wel te verstaan ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
...einde 1e alinea m/z cognitieve beschadigingen.
Cryofiel
8 jaar geleden
't Is dan ook niet de bedoeling dat je die fluoride massaal doorslikt. Bij de mondhygiëniste moet je tenslotten de fluoride ook altijd uitspuwen nadat je een fluoridebehandeling hebt gehad. Fluoride versterkt het tandglazuur, dat is een onomstotelijk voordeel. Zolang je er niet teveel van binnenkrijgt kan het verder geen kwaad. Neem dus niet teveel korreltjes zout, dat is tenslotte ook giftig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn kinderen, wij, kregen van de tandarts het advies om naast goed poetsen ook fluoride tabletjes in te nemen zodat ze 'stek en gezond' zouden worden . Zowel de fluoride behandelingen als de pilletjes hebben nu, na ruim dertig jaar, niet die uitwerking zoals die ons is voorgehouden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bij mijn weten werken fluoridetabletjes wel degelijk positief voor het tandglazuur, maar kunnen ze bijwerkingen hebben zoals in The Lancet beschreven. Fluoridepasta heeft wel de positieve effecten, maar niet de negatieve effecten doordat de hoeveelheid fluoride in het lichaam niet merkbaar stijgt.

Antwoorden (3)

Wat in je mond zit maakt geen deel uit van je lichaam want je hele spijsverteringsstelsel vormt, hoewel het zich binnen het lichaam bevindt, deel uit van de buitenste afsluiting tussen lichaam en buitenwereld. Pas als stoffen uit het darmkanaal in het bloed worden opgenomen worden ze in het lichaam opgenomen. Je mond spoelen om je lichaam te ontgiften is dus niet gezond want het werkt niet ontgiftend. Dit los van de vraag wat de ontgiftende werking van olie kan zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Diverse stoffen worden onder de tong opgenomen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sublingual_administration
Cryofiel
8 jaar geleden
Olie ook? En wat heeft opnemen door het lichaam te maken met het ontgiften van het lichaam? Om welke gifstoffen gaat het?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Essentiële vetzuren waarschijnlijk wel. Zeg ik iets over ontgiften?
Ik stel alleen dat de redenatie in dit antwoord niet klopt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Prima. De laatste twee zinnen zijn nog steeds geheel juist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd zeer juist
Cryofiel
8 jaar geleden
Redenatie klopt niet helemaal. Conclusie wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een goed antwoord met verkeerde redenatie wordt tijdens school en studie toch echt volledig fout gerekend.
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt, beste schoolmeester.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de praktijk doet het er niet toe hoe je bij het antwoord komt als het maar goed is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naast in je darmen worden er ook stoffen in je mond, slokdarm en maag opgenomen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat klopt. Maar waarom zou je die olie willen opnemen? Je wilt toch juist "ontgiften", wat dat ook moge betekenen?
Ontgiften doen je lever en je nieren ; voeding is in elke vorm altijd voeding, en doet verder niks, wat de kwakzalfbrigade je ook probeert te vertellen. Dingen eten waar je lever en je nieren niet zo gek veel werk aan hebben is wel verstandig (dus alcohol, vet, dat werk zo veel mogelijk laten staan) maar met ontgiften heeft dat niet zo veel te maken.

Door alleen te spoelen met olie krijg je niet of nauwelijks wat binnen. Het kan dus zeker geen kwaad, nog afgezien van het feit dat olie best gezond is. Het meest kwalijke punt dat ik zo zou kunnen noemen is wellicht het feit dat je onnodig voedsel verspilt door het weer uit te spugen.

Het spoelen met olie, ook wel oil pulling (olietrekken ; de olie "trekt" zogenaamd allerlei ongezonde bacteriën, gifstoffen en ziekteverwekkers uit de mond) genoemd, is eigenlijk een soort alternatief voor tanden poetsen, en beslist beter dan niks als je over geen enkele andere mogelijkheid tot tandverzorging beschikt , maar alle mogelijke gezondheidsclaims doe er over worden gedaan zijn gewoon nergens op gestoeld, of heel misschien op een stukje pseudo-wetenschap.

Gelukkig is er WEL goed onderzoek naar gedaan, maar dat weerhoudt de gelovers er niet van hun lichamelijke en geestelijke gezondheid - tot zelfs het voorkomen en genezen van kanker aan toe - er aan op te hangen. De uiteindelijke conclusie komt min of meer neer op ": baat niet, maar schaadt ook niet niet". Er is geen wetenschappelijke basis noch een plausibele verklaring noch enig empirisch bewijs dat het spoelen met olie ook maar iets voor de gezondheid zou doen.

Enig positief effect is dat je er wel geduld van leert hebben, want je schijnt het tien tot twintig minuten te moeten doen. Een wandeling van die lengte doet vrijwel zeker meer positiefs voor je gezondheid.

Toegevoegd na 3 minuten:
oeps, een nietje teveel ; "baat niet maar schaadt ook niet" moet er staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Marleen,
in dit geval ben ik zo vrij om het niet helemaal met je eens te zijn. Zeer veel afvalstoffen verlaten met het zweet je lichaam, dus je huid hoort ook bij de organen die schadelijke stoffen verwijderen. getuige het feit dat als je knoflook eet, je transpiratie hier sterk naar gaat geuren (je lijf realiseert zich niet dat knoflook gezond is en probeert het, als zwavelhoudende stof, weg te werken). Ook je slijmvliezen geven (in de endeldarm, mond, neus etc. stoffen af en kunnen die zeer sterk opnemen; zie mijn antwoord.( plus noch min van mij)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat ook niet om mijn mening, dus er valt hel weinig eens of oneens te zijn. Het gaat om de wetenschappelijke bewijzen. Die zijn er niet, al beweren nog zo veel mensen dat het werkt. De enige werking lijkt een armzalig alternatief voor tandenpoetsen, dat uitsluitend beter is dan niks.
Cryofiel
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio (waar komt dien aam eigenlijk vandaan, als ik vragen mag?), lees de Bron van Marleen. Het gaat inderdaad niet om "jij denk er zus over, ik denk er anders over" alsof het twee gelijkwaardige meningen zijn - het gaat om het afwezig zijn van een fundament voor één van beide meningen. Wil je Marleen (en mij) dus van mening laten veranderen, dan zul je moeten laten zien dat ons fundament niet goed is, en dat jij een beter fundament kunt bieden.
Ja, waarschijnlijk wel (kort door de bocht antwoord).

Nu de nuance: Met olijfolie spoelen van mond en gorgelen in de keel is hier in Griekenland populair en inderdaad wordt er een gunstige werking aan toegeschreven. veel stoffen lossen op in vetten, dus ook in olijfolie. Tot de organen van de mens met een zeer intensieve doorbloeding behoren de mond- en keelslijmvliezen (bron 3). Dus is het inderdaad logisch dat je op deze wijze het lichaam zou kunnen ontgiften. Uiteraard is spoelen met olie geen wondermiddel; maar het kan wel een bijdrage leveren aan de ontgifting van je lijf.

Kwakzalvers beweren misschien dat spoelen echt enorm veel verschil maakt; ik ben wat skeptischer, maar enig verschil zal het minstens zeker maken. Natuurlijk hebben we hier ter plaatse veel olijfolie van prima kwaliteit, wat het wel makkelijker maakt. Ik ken diverse oudere mensen die het elke ochtend doen, waarvan er een 92 jaar is.
Overigens wordt hierbij de olie wel 5 a 15 minuten door de mond gespoeld, voordat ze weer wordt uitgespuugd.

Nou ga ik niet beweren dat de Kretenzers zo oud worden door met olie te spoelen, maar het leefpatroon hier staat het bereiken van een hoge leeftijd niet in de weg (zie de zogeheten zeven landen studie die al in 1958 werd gestart, bron 1, bron 2). Er wordt in elk geval geconstateerd dat inname van olijfolie als belangrijkste bron van calorieen gezond is.

Dat de mondslijmvliezen enorm doorbloed zijn (waardoor een goede uitwisseling van stoffen mogelijk is) lijdt geen twijfel. Ik wil niemand uitnodigen om dit te checken, maar het is goed mogelijk om dronken te worden door je mond langdurig te spoelen met sterkedrank (waaruit je kunt afleiden dat je via het mondslijmvlies makkelijk stoffen kunt opnemen). Verwijderen van stoffen via spoelen lukt ook prima, al zal er veel speeksel bij komen. Ik zou in niet te snel constateren dat het spoelen met olijfolie geen waarde heeft!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Sommige stoffen lossen op in vetten. Maar die stoffen circuleren dus niet zomaar door je bloed - daar lossen ze immers niet in op. Er zijn trouwens vetoplosbare stoffen die uitermate gezond zijn. Veel vitamines zijn vetoplosbaar. Als olie spoelen echt zou werken zoals jij beschrijft, zou je er de vitaminen mee uit je bloed halen. Lijkt mij niet aan te bevelen. Volgens mij heeft spoelen met een willekeurige vloeistof wel een effect, maar dat komt doordat je feitelijk aan het flossen bent. Je reinigt de ruimtes tussen de tanden en kiezen, en de kleine openingen tussen tandvlees en tanden/kiezen. Welke vloeistof je daarvoor gebruikt is niet zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hele volksstammen beweren te (merken dat) het werkt, betekent, helaas, niet DAT het werkt. Als al die claims ook maar een fractie zouden opleveren van at er beweerd werd, waren we allemaal supergezond ;-)
Cryofiel
8 jaar geleden
ALS het zou werken, zou je dat moeten kunnen laten zien. Bij mijn weten heeft nog nooit iemand kunnen laten zien dat het werkt. Conclusie: er is geen reden aan te nemen dat de theorie dat het zou werken, juist is.
Erna55
8 jaar geleden
@willemNeoChor: Jij kent iemand van 92 jaar die dit elke ochtend doet.
Ik ken iemand van 96 jaar die dit nog nooit gedaan heeft, daaruit kun je conluderen dat je 4 jaar ouder wordt zonder spoelen. Het voorbeeld van 1 persoon en dat als bewijs dat het werkt, is natuurlijk onzin.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jullie reacties vallen me wel iets tegen. Zoals de bewering dat in je bloed geen in vet oplosbare stoffen terecht komen (Cryofiel). Wat dacht je van de in vet oplosbare vitaminen? als die niet in je bloed terecht komen, zou je er helemaal niets aan hebben. Erna, een tegenargument op 1 persoon gebaseerd, houdt ook geen steek. Ik dacht dat ik mijn verhaal met voldoende reserve heb gebracht, maar blijkbaar niet dus.
Cryofiel
8 jaar geleden
In vet oplosbare stoffen komen wel in het bloed terecht - maar niet zonder meer. Dat lukt namelijk niet, juist *doordat* ze niet oplossen in een waterige oplossing. Zulke stoffen worden op een andere manier getransporteerd. Dat kan door ze aan een ander molecuul te koppelen (een transportmolecuul). Laten we het vetoplosbare molecuul V noemen. V wordt aan een transportmolecuul gekoppeld. De combinatie transportmolecuul-V is dan in water oplosbaar, en niet meer in vet. Op die manier kan V via het bloed worden getransporteerd. In de cel van bestemming wordt V losgekoppeld van het transportmolecuul. V wordt dan bijvoorbeeld in vet opgeslagen, of het wordt meteen verbruikt. In het bloed circuleert dan slechts de combinatie transportmolecuul-V. Die combinatie is niet in vet oplosbaar - en dus ook niet in olie. Je kunt molecuul V dus niet uit de bloedbaan verwijderen door met olie te spoelen. Dit geldt zowel voor nuttige V (zoals een vitamine) als voor giftige V (zoals een gifstof). Geen van beide kun je uit de bloedbaan verwijderen door met olie te spoelen.