hoe krijg ik mijn lever weer op dreef?

omdat ik telkens enkele dagen na elkaar een kater heb (ik heb niet altijd een kater, maar als ik er één heb duurt die gemiddeld 3 dagen, al is meestal de eerste dag het ergst, ik blijf het lang voelen) ben ik vandaag even langs gegaan bij de dokter.
hij denkt dat mijn lever niet meer zo goed werkt, nl. na mijn ongeval 7 jaar terug. het is idd sindsdien dat ik die vreselijke katers heb.
hij schreef me medicatie voor, maar ik zou mijn lever ook op een natuurlijker manier willen ondersteunen.
wat is daar goed voor?

Het beste antwoord

Je lever haalt allerlei afvalstoffen uit je lichaam (waaronder alcohol).
Om te zorgen dat je lever goed zijn werk doet, kun je het beste zorgen dat er zo min mogelijk afvalstoffen in je lijf komen, zodat je lever zich kan focussen op wat er eventueel nog in je lichaam zit.
Dus liefst zo min mogelijk alcohol, en voornamelijk gezond eten, genoeg water drinken etc.
Dan bouwen er weinig afvalstoffen op in je lichaam, en als er dan een keertje iets binnenkomt (zoals alcohol), dan kan je lever dat sneller verwerken.

Toegevoegd na 5 minuten:
U maakt uw hardwerkende lever vooral blij met licht voedsel, waarvan de vetten, suikers en eiwitten relatief gemakkelijk zijn om te zetten.
Een dieet dat goed is voor de lever en gal bestaat uit:

- bittere groente en fruit zoals witlof, andijvie en grapefruit
- zure groente en fruit zoals appel, bessen, tomaat en citroen
- geelwortel (kurkuma)
- wortels
- biologische producten, deze hebben geen kunstmatige toevoegingen en bevatten niet of nauwelijks resten van bestrijdingsmiddelen

U doet uw lever juist geen geen plezier met:

- gefrituurd en gebakken eten
- koek en gebak
- zoutjes
- koffie
- chocolade
- alcohol
- scherpe specerijen, zoals hete pepers
- kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen, deze komen vooral voor in frisdranken, snoep en soepen en sauzen uit pakjes

Volgens de site waar ik dit van heb kan A. Vogel Boldocynara forte helpen ter ondersteuning. Het is een homeopatisch middel op basis van artisjok.
Dus naast de tips kun je dit overwegen te proberen, ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
ik had twee interessante antwoorden, maar gezien de vele info dat je antwoord bevat koos ik jou. bedankt!!!

Andere antwoorden (1)

Radicaal stoppen met het drinken van alcoholische dranken en het nuttigen van spijzen waar alcohol in verwerkt zit. Waarom je lever naar de vernieling helpen terwijl er genoeg andere lekkere dingen te drinken en te eten zijn?

Mariadistel helpt de lever beter te werken. Daar kan je thee van gaan drinken.
Grapefruit is gunstig (tenzij je medicijnen gebruikt, want dat kan er slecht op werken).
Amadea