Aura meter die meet je aura om je heen en dan kan je zien of je een krachtige aura heb of niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een aurameter is een meetinstrument dat de aura doormeet.

De aura is een hypothetisch "veld" of "uitstraling" of "energie" rond het menselijk lichaam. Volgens sommigen hebben ook dieren een aura, volgens weer anderen hebben ook planten een aura, en er zijn zelfs mensen die beweren dat elk voorwerp een aura heeft.

Aan de veelheid aan gebruikte omschrijvingen is al te zien dat iedereen zo zijn eigen ideeën heeft bij de aura.

Voor meer informatie omtrent aura's verwijs ik je naar onderstaande twee Bronnen. Feit is dat er geen enkel meetinstrument bestaat waarmee aura's kunnen worden gezien, gevoeld, of waarmee op welke andere manier dan ook hun bestaan kan worden aangetoond. Ook mensen die ervan overtuigd zijn dat ze aura's kunnen zien, blijken er in een eenvoudig experiment dat iedereen kan uitvoeren ineens niets van te kunnen (ik doel op het bekende "achter de deur" of "net om de hoek" experiment).

De wetenschap zegt daarom: er is geen enkele aanwijzing dat aura's bestaan. Hoewel we natuurlijk altijd openstaan voor de mogelijkheid, gaan we er vooralsnog van uit dat ze niet bestaan.

Goed, nu naar de aurameter.

De aurameter is een meetinstrument dat deze hypothetische aura kan doormeten. Afhankelijk van het geloof van de bedienaar van het instrument kun je er de sterkte of de vitaliteit van iemands aura mee meten. Of, eveneens geloof-afhankelijk, kun je meten aan welke lichamelijke of geestelijke ziekte iemand lijdt. Sommigen beweren dat je ermee kunt zien aan welke belasting iemand heeft blootgestaan, of juist welk medicijn wel of niet zal helpen.

In feite is de vorige alinea het antwoord op je vraag. Ik kan eraan toevoegen dat al deze vormen van geloof, wetenschappelijk gezien, op niets zijn gebaseerd. Immers, het is nog nooit gelukt zelfs het *bestaan* van een aura aan te tonen, laat staan de eventuele eigenschappen. Een aurameter zou dus, in tegenspraak met al onze kennis, niet alleen het bestaan van een aura aantonen, maar ook nog eens de gedetailleerde kenmerken veertellen. Dat kan dus niet.

Conclusie: een aurameter is iets waaraan alleen geloof wordt gehecht in bepaalde paranormale kringen. Dat geloof kan heel sterk zijn (en ik zal dus wel enige minnetjes krijgen voor dit antwoord). Maar hoe sterk het geloof ook is, het blijft bij een geloof, dat vooralsnog niet wordt ondersteund door de feiten.

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel, je hebt helemaal gelijk, meten is weten. Daarom dit voorstel om eens te onderzoeken. Als je een stuk of 5 mensen bij elkaar krijgt zou je het volgende leuke experiment kunen doen. 1 persoon gaat in een kring staan van de overigen die elkaarshanden vasthouden. De persoon in de kring houdt de ogen gesloten. Jij loopt rond met een bord met opdrachten zoals denk aan iets heel leuks, dan iets droevigs, een keer dat je woedend was. Iedereen zwijgt, en een minuut of zo per opdracht wekken degenen die de kring vormen dit gevoel op. Laat de persoon in de kring vertellen wat ie heeft ervaren. Het is ook wat subtieler te te doen met 2 personen, rug aan rug gaan zitten, niet aanraken, niet bewegen, en de om de beurt denkt iemand sterk aan iets met een behoorlijke emotie.
Cryofiel
10 jaar geleden
In principe een goed idee. Maar, op het gevaar af dat ik nu betweterig of afwijzend overkom: in deze vorm zullen de uitkomsten niet betrouwbaar zijn. Dat komt doordat degene die het "veld" moet interpreteren (degene in het midden van de kring) nog steeds een heleboel aanwijzingen doorkrijgt van de deelnemers. Als je namelijk sterk aan een bepaalde emotie denkt, zal je ademhaling veranderen. Ook zal de spierspanning veranderen, en dat heeft weer invloed op al die miniscule beweginkjes die we continu maken. De proefpersoon krijgt dus een heleboel informatie door, ook als hij geblinddoekt is. We weten uit andere testen dat de proefpersoon die informatie zal oppikken en gebruiken, ook als die informatie zo subtiel is dat dit oppikken geheel onbewust gebeurt. Als de proefpersoon dus een bepaalde emotie kan aanvoelen, weet je nooit of hij nu het "aura-veld" heeft opgepikt, of heel gewoon de ademhaling en de onwillekeurige beweginkjes van de mensen in de kring. De uitkomst van dit experiment zegt dus helaas niets over het wel of niet bestaan van een "aura-veld" of hoe je het ook wilt noemen. Je basisidee is dus prima, maar je zult de uitvoering moeten aanpassen om rekening te houden met bovenstaande punten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook gewoon leuk om eens te ervaren, met name dus als je in het midden staat. Zie het als een interessante ervaring, en wellicht dan ook nog voorzien van oordopjes.....
Cryofiel
10 jaar geleden
Yep, als ervaring is het best leuk. Maar weet je, ik ben zo iemand die altijd een stapje verder denkt. In dit geval: je ervaart iets, maar WAT ervaar je dan, hoe HOE komt dat? Daar geeft deze proef dus geen antwoord op, al is het nog zo'n leuke ervaring. Ik denk dat we dus kunnen zeggen dat het ervan afhangt welk doel je met de proef wilt bereiken. Wil je weten of "aura-velden" (of hoe je ze ook wilt noemen) wel of niet bestaan, dan is de proef in deze uitvoering nutteloos. Je kunt de proef wel verbeteren, maar dan zul je een aantal veranderingen moeten aanbrengen in de huidige opzet. Wil je echter gewoon een leuke ervaring hebben, zeg maar: een leuk spelletje spelen, dan is deze proef daar uitermate geschikt voor. Zo lang je er maar geen conclusies aan gaat verbinden, want we weten dat die niet kunnen worden getrokken. Wat vind je, heb ik het zo goed verwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om verder te komen is soms bewust denken belangrijk, en soms gewoon doen. Je reactie hierboven is een goede verwoording van bewust denken. Onbewust denken werkt anders, zoals leuk beschreven in Ap Dijksterhuis boekje "het slimme onbewuste". We leren vaak eerst denken en dan doen, maar soms is het omgekeerde beter, omdat direct doen vaak vanuit slim onbewust denkwerk wordt getriggerd. Iedereen heeft zo zijn eigen aanpak, en mijn methode is meer spelenderwijs te werken, niet 100 % theoretisch uitzoeken en dan uitvoeren. Dat heeft mij in onderzoek en ontwikkeling bijvoorbeeld goede resultaten opgeleverd. Wat aura's betreft, alleen al de definitie, wat valt er wel/niet onder maakt het complex. Interessant is welke informatie we naast de bekende zintuiglijke we uitstralen en oppikken. En of iemand die ergens gezeten heeft een soort "energetische afdruk" achterlaat.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ben nu het boek van Daniel Kahneman aan het lezen: Thinking, Fast and Slow. Kahneman (Nobelprijswinnaar psychologie) beschrijft beide denksystemen: het intuïtieve, snelle systeem, en het bewuste, rationele, langzame systeem. Hij maakt leuke vergelijkingen, inclusief op welk moment welk systeem de mist in gaat. Kahneman schrijft op een heel toegankelijke manier over een heel interessant onderwerp. Ik zit in de trein echt te genieten van zijn voorbeelden en zijn uitleg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de tip, ik heb hem meteen gehaald, ben net begonnen, idd schitterend.
Grappig ook, op de cover staat ".... dat leest als een trein!" , en jij leest hem ook nog in de trein!
Cryofiel
10 jaar geleden
Fijn dat het boek ook jou zo goed bevalt! Ik vind het vooral zo leuk dat het zo herkenbaar is. Inclusief voorbeelden van foute redenaties waar ik zelf ook intrap. De dingen die Kahneman beschrijft zijn herkenbaar en toepasbaar. Veel van de dingen die ik eigenlijk al wist maar die ik me nooit expliciet had gerealiseerd, vallen nu ineens als puzzelstukjes in elkaar. Zo wordt mijn beeld van de wereld (in dit geval voornamelijk van de mens) completer en (dus) beter. Ik vind dat altijd heel prettige ervaringen!