Sint Janskruid, een hertshooi achtige, zou goed zijn voor oa zenuwpijn, tintelingen. Mag je dan ook een andere hertshooi daarvoor gebruiken?

In mijn tuin groeien namelijk minstens 3 varianten:
Een kleine soort, die erg op sint janskruid lijkt, maar niet de perforaties heeft (oliekliertjes) en 2 sierplantachtige, 1 met grotere en 1 met kleinere bloemen.
Nou zegt men: "wat in je nodig hebt, groeit in je tuin"
ik zou graag thee willen maken met wat in mijn tuin groeit, volgens het recept op deze site:
http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/st_janskruid.htm
Alle opmerkingen over de risico's etc heb ik goed doorgenomen. Ben ook al in behandeling voor mijn klachten (tintelingen in been en voet) bij huisarts en chiropracter, maar zou dit aanvullend willen gebruiken.

Zou ik ook van die andere hertshooien thee kunnen zetten, of
geeft dat toch te veel risico?
Thee kopen kan natuurlijk altijd, dan speel je op zeker, maar t zou zo leuk zijn, als ik mijn eigen planten kan benutten. Overigens ga ik kijken of ik het echte sint janskruid ergens kan kopen en dat aanplanten, maar dat duurt weer even, dus: kan het ook van andere hertshooien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Alleen de Hypericum perforatum bezit de juiste werkzame stoffen die geneeskrachtig zijn.
Zelfmedicatie met sint janskruid, moet worden afgeraden, vanwege de giftigheid en de lichamelijke reacties hierop.
Als je de oorzaak weet van je klachten, dan zijn er mogelijk andere kruiden toe te passen.
Kan je e.v.t. kleine plantjes leveren van het sint Janskruid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben me bewust van de gevaren en zou daarom altijd eene zeer veilige marge aanhouden. Het antwoord van Ed is echter duidelijk, de vraag of een andere hertshooi ook zou kunnen is beantwoord. verder kleven er aan gewone geneesmiddelen ook veel gevaren en is oude wijsheid niet altijd kwakzalverij (mijn woorden hoor;-) Ik zou het prachtig vinden als deze oude kennis weer gebruikt gaat worden. Kan er een lange verhandeling over houden, maar t komt erop neer, dat medicatie niet ALTIJD de eerste keus is. Mijn gezond verstand weerhoudt me wel van ongebreideld experimenteren, maar een beetje verkennen (zonder direct ook te gaan gebruiken) kan geen kwaad. Ik ga eerst zelf even kijken of ik in de buurt aan het plantje kan komen en anders maak ik graag gebruik van je aanbod, Ed:-) Al was het maar om eens sint Jans olie te maken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
viridiflavus, helemaal waar! cypertje, het is niet mogelijk als leek een veilige marge aan te houden, omdat ieder kruid anders van samenstelling is, afhankelijk van de grondsoort en de biotoop waarin deze groeit.
Sint janskruid van een rotsachtige, droge arme grond, zal veel meer werkzame stoffen bevatten dan die uit vruchtbare tuingrond.
Van sommige kruiden heb je maar zeer weinig van nodig voor resultaat b.v. hartgespan.
Maar op dit gebied ben ik zelf zo gek als een deur en moet alles proberen, dus loop ik de hele dag te eten van allerlei planten, bloemen , wortels en zaden.
Paardenbloem voor mijn lever en vooral gal, heermoes voor mijn weerstand, Ledum voor mijn artritus, pepermunt en duizendblad voor mijn hooikoorts en allen met zeer goed resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi Eddijst. Ik geloof er wel in, mits met gezond verstand.. Ben met je argument eens, maar toch. Onlangs bijv stond in de krant dat cholesterolremmers........zorgen voor moeheid en afname van energie, mn bij vrouwen.
En dat fase 4 studies, dwz studies door huisartsen bij patienten, nadat het medicijn al goedgekeurd is, vooral gedaan worden als reclame: huiaparts en patient leert het middel kennen, de resultaten zijn eigen niet zo belangrijke en worden vaak niet eens goed bijhouden (insuline novo nordisk werd alss voorbeeld genoemd.)
Ken je overigens colloidaal zilver? Zou nauwelijks wat inzitten, de bond voor kwakzalvers is natuurlijk tegen, maar ik ken mensen die zo van hun Lymebijwerkingen afkwamen, na jaren en jaren tobben... Overigens drink ik la jaren muntthee, citroenmelisse en eet van alles uit de tuin, naast biologisch. Zou ook verkeerd kunnen zijn, maar de grap is dat ik vrijwel nooit ziek ben. Heb wel eens kwalen (lyme, hernia) maar ook zelden last van bijwerkingen. Heb t gevoel dat mijn weerstand enorm is. vandaag weer lekker aardbeitjes en bessen snoepen (boordevol anti-oxidanten, die andere troep opruimen)
Vandaar dat het me prettig leek wat verder te gaan. Heb overigens wel een st jansachtig plantje, maar dat mist de gaatjes (olieklieren) Hoe dan ook, heel veel succes met je speurtocht en wat betreft je gekte: als ik een antwoord van jou zie, ben ik blij: vrijwel; altijd goed, to the point en met mijn manier van denken:-) Wel vervelend als je er zelf last van hebt. sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je mooie reactie.
Fijn dat er toch nog meer zijn, die vertrouwen op de krachten uit de natuur.
Zelf was ik 25 jaar niet bij mijn dokter geweest ( eet altijd kruiden) enige maanden terug er toch weer heen met gordelroos in mijn gezicht, kreeg virusremmers, maar als de infectie meer dan drie dagen duurt, helpt het niet meer en ik had het al 10 dagen. ;-(((
De keer er voor ( 25 jaar geleden), ook al de verkeerde diagnose ( medicijn).
Later bleek ik de ziekte van lyme te hebben, heb daar ook o.a. colloidaal zilver voor gehad, maar merkte geen verschil.
Maar ook regulier, kunnen ze vaak niets doen, dus het zegt niets.
In ons park groeien 125 geneeskrachtige kruiden, waar ik van kan/ mag snoepen.
Kan je sint janskruid plantjes opsturen.
Komen jouw klachten voort uit stress, dan heb ik ook nog Virginische wolfspoot plantjes.
Die zijn nergens te koop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
opsturen zou fijn zijn, ik zal een persoonlijk bericht sturen. Bij lyme heb ik uitstekende ervaringen bij dr Kingma, Walborgkliniek, Amsterdam. Wel grotendeels voor eigen rekening, maar de mensen die in DE lymekliniek
in t Radboud in Nijmegen vastlopen, worden door de specialisten daar naar hem doorgestuurd..
Als je googled vind je ook wel kritische geluiden, maar ik ben zeer tevreden. Bij die hernia (mn pijn,tinteling in kuit en voet) heb ik Lyme ook in mijn achterhoofd, als er geen verbetering komt, ga ik naar hem.. Ik heb nu stress ivm die hernia, mn omdat t slechter ipv beter wordt, dus een prachtig aanbod. Moet nu even stoppen, straks pb Er zijn er wel meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normast, lichaamseigen middel, zou ook tegen gordelroos (zenuwbeschadiging) kunnen helpen. Ook omstreden, duur, maar ik heb er vertrouwen in omdat de arts die het middel naar Nederland haalde, de neuropathie heel goed leefbaar gemaakt heeft, waardoor een rolstoel voorkomen kon worden!) Hij denkt buiten de gebaande paden, wat de bond van kwakzalvers afkeurt, Bij mij heeft hij veel krediet. te bestellen via ergomax
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
cypertje, die rot teken hebben je goed te pakken zeg.
Ik zelf ben er onder behandeling van ( alweer omstreden! ) natuurarts, door mijn vak ( altijd buiten) heb ik die ziekte waarschijnlijk al 20 jaar of zelfs langer.
Maar ben er pas mee bezig gegaan, toen een jaar of 6 geleden een teek een schijf achtige plek had veroorzaakt.
Wat maanden later kreeg ik allerlei infecties aan mijn organen.
De meeste klachten zijn nu weg, alleen nog wat maag en gewrichts klachten en urine wegen.
Dank voor de tip over gordelroos, zal het eens opzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat kan dus niet, duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (1)

De St.Janskruid die medicinaal wordt gebruikt is niet onschuldig. Er zijn vergiftigingsverschijnselen van bekend. Je kunt er ook van in de war raken vanwege de werking op het zenuwsysteem. Je moet de dosis goed kunnen bepalen en dat is voor zelf geoogste St.Janskruid moeilijk te bepalen. Niet mee experimenteren dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik experimenteer al jaren en ben er alleen gezonder op geworden... Zoals ik al schreef ben ik me bewust van de gevaren, lees er over, ook in dit geval. Dat betekent dat je met heel weinig begint. Maar ik kan het ook laten hoor, ik heb nog neits gedaan, want de plant groeit niet bij mij. Van de chemische verbindingen in medicijnen zijn ook niet alle bijwerkingen bekent....