Het zijn inderdaad twee verschillende stoffen, die toch nauw gerelateerd zijn.

Glucosamine is een monosacharide (=eenvoudige suiker) waaraan een aminozuur gekoppeld is (dat heet dan een 'aminosuiker', lekker makkelijk) Glucosamines hebben talloze functies in allerlei processen in je lichaam, waar vaak als 'bouwstenen' fungeren voor grotere, meer complexe moleculen. Zo bestaat b.v. het exoskelet van schaaldieren en insecten grotendeels uit chitine, een polymeer van glucosamine (trouwens, chitine is na cellulose het meest voorkomend polymeer op aarde)

Hyaluronzuur (oftewel hyaluronen) zijn, net zoals chitine, ook polymeren van glucosamine, en die vervullen talloze belangrijke functies in je lichaam. Kijk maar de link op wikipedia voor een uitvoerige omschrijving. Met name in gewrichten, huid en voor het transport van stoffen zijn hyaluronen van groot belang.

Maar ik denk dat je vraag ook gericht is naar glucosamine en hyaluronen als voedingsupplement, toch?
Just in case, zie hier een beetje toelichting:
Hyaluronen in ons lichaam worden voortdurend aangemaakt en afgebroken, en zijn een van de meest 'actieve' componenten in onze cellen. Het is daarom belangrijk dat er voldoende voorraad van bouwsteentjes aanwezig is. De theorie is dat de inname van glucosamine o.a. kan helpen je versleten gewrichten en je huid te herstellen en allerlei andere functies te ondersteunen. Een 100% waterdicht, sluitend bewijs hiervoor is er nooit gevonden, maar veel studies tonen dat het werkt.

Glucosamine wordt op industriële basis voornamelijk verkregen door de exoskeleten van schaaldieren enzymatisch af te breken, en als voedingssupplementen te verkopen. Een aandachtspunt hiervoor is dat er mensen zijn die allergisch zijn voor schaaldieren, en een flinke reactie kunnen krijgen bij inname van deze supplementen. Maar als het goed is, wordt de oorsprong van de glucosamine op het etiket aangeduid.
Hyaluronen worden ook als supplement verkocht, maar dan moet je lichaam deze zelf verteren en afbreken. Hyaluronen worden uit andere bronnen gewonnen, o.a. door genetisch gemanipuleerde bacteriën die deze in grote hoeveelheden produceren. Dat klinkt eng, maar zo worden ook heel veel medicijnen gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Trance
Zoals ik al schreef op het grote antwoord, als je glucosamine koopt, dan koop je de 'losse' bouwsteentjes, en als je hyaluronzuur koopt (of hyaluron, is hetzelfde) dan koop je een complexe molecuul die uit veel van die bouwsteentje bestaat.
Hyaluron kan niet door je darmen worden geabsorbeerd, en moet dus verteerd worden, maar dat maakt in principe geen verschil, hier zal je helemaal niets van merken. De oorsprong van glucosamine en hyaluron is meestal anders, maar als het goed is kan je dat op de verpakking lezen. Hyaluron wordt traditioneel uit kraakbeen verkregen, maar sinds een tijdje is er ook een variant op de markt die verkregen wordt van genetisch gemanipuleerde bacteriën. Glucosamine wordt meestal uit de chitine van schaaldieren gewonnen, maar kan ook worden verkregen uit gehydrolyseerde (lees: gesplitste) hyaluron.
In principe is de werking van alle varianten vergelijkbaar, dus de grootste beperking is je eigen voorkeur, of als je allergisch bent voor iets (b.v. schaaldieren)