Waar komt die vreemde discrepantie bij 'alternatieve geneeswijzen' vandaan ?

Weer eens op zoek naar wat veronderstelde middelen tegen uiteenlopende kwalen, viel me ineens het volgende op :

Binnen het alternatieve circuit, komt het nogal eens voor dat een kwaal die zuiver lichamelijk is (en dat kan variëren van kanker tot bijziendheid of wratten), juist wordt gezien als zittende 'tussen de oortjes' en dus geneselijk door het in evenwicht brengen van veronderstelde energieën of het prikkelen van zenuwen , oefeningen doen en dergelijke.

Anderzijds kom je nogal eens kwalen of verzamelingen van kwalen tegen waarvan we weten dat ze voornamelijk een psychische oorzaak hebben (cvs, fibromyalgie) , en daar word dan ineens weer WEL melding gemaakt van giftige stoffen in het milieu, schimmels, bacteriën, straling. ofwel de meest mogelijke en onmogelijke fysieke invloeden van de dingen om ons heen.

En ineens vraag ik me af : is dat geen enorme paradox ?
Ziektes waar je WEL invloed op hebt, aan de omgeving toeschrijven, en ziektes waar je weinig tot GEEN invloed op hebt, aan jezelf toeschrijven. Welke is het nu ?

Of : is DAT nu precies het geheim ; de kern van de alternatieve therapie ? Dat ze precies dat pretenderen ./ proberen te doen wat in verband met de kwaal volstrekt onlogisch is ?

(Ik heb trouwens voor het gemak het hele alternatieve circuit op één hoop gegooid, wetende dat er enorme verschillen zijn, maar daar gaat dan ook nadrukkelijk de vraag niet over).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik even over nadenken.....;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scherp opgemerkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie een heleboel aannamen, maar niet wat precies de vraag is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag staat bovenaan ; daar beginnen we namelijk mee op Goeievraag. En in de tekst staan er nog een paar.
Ik zie trouwens geen aannamen ; uitsluitend constateringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die veronderstelde psychische oorzaak van cvs, daar is het laatste woord nog niet over gezegd. O.a. door de WHO en de Britse overheid wordt ME/CVS wel als ziekte erkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
CVS en fibromyalgie een psychische oorzaak? Als in het zit tussen de oren? Volgens mij is er nog te weinig bekend over deze ziektes omdat nu glashard te beweren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bij de reacties op mijn antwoord gereageerd op Ivodepivo want hij verwijt mij ook deze conclusie te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivodepivo ; dat zijn maar willekeurige voorbeelden. We weten van beiden inmiddels dat gedragstherapie daar tegen helpt, en dat er DUS een stevige psychische component in het spel is. Dat betekent niet dat het een ingebeelde ziekte of aanstellerij is ; de klachten zijn oprecht. Maar er helpt helaas geen pilletje tegen.

Het beste antwoord

Misschien heeft het volgende er ook mee te maken:
Bij bv. Cvs is het natuurlijk erg vervelend zoveel klachten te hebben die je leven geheel ontwrichten en dan geconfronteerd te worden met het gegeven dat er ws. een heel grote psychische component bij zit.
Dat is heel moeilijk te accepteren of te geloven, zeker wanneer je dat zelf helemaal niet zo voelt. De zoektocht naar een lichamelijke oorzaak is dan veel aantrekkelijker.

Bij bv. een levensbedreigende ziekte als kanker is het weer heel moeilijk te accepteren dat jezelf weinig invloed en controle kan hebben op deze lichamelijke ziekte en is het weer veel aantrekkelijker om dmv. verzonnen psychische oorzaken en krachten toch invloed te kunnen hebben en een verklaring te kunnen geven hoe dit zo maar kan gebeuren.

De alternatieven voelen deze onzekerheden erg goed aan en geven antwoorden die meer aansluiten bij deze gevoelens ipv de realiteit van onzekerheid en iets horen wat je eigenlijk niet wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Commercie die inspeelt op gevoel dus ; je moet het maar durven.....maar ik ben bang dat er wel meer dan een kern van waarheid in zit. En kan zeker verklaren waarom het tegen alle logica en gebrek aan bewijs in populair blijft.
Zachte heelmeesters maken voorwaar stinkende wonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Marleen, ik kan er ook moeilijk tegen. Zoals het wijdverbreide geloof dat je bv. bij kanker een positieve instelling moet hebben om je genezingskans te vergroten. In de VS neemt dit gedachtengoed soms idiote vormen aan. Zover zelfs dat je je als patient schuldig zou gaan voelen als je bang of depri bent. En de echte gevoelen en bv. angst om je kinderen niet te zien opgroeien blijven onbesproken want dan denk je negatief. Gelukkig is inmiddels aangetoond dat er geen enkel verband is tussen de levensduur en de geestelijke gesteldheid van iemand met een ernstige ziekte. Wel van de kwaliteit van leven natuurlijk, maar dat is een ander verhaal. Maarten van der Weijden, die olympische lange afstandszwemmer die leukemie heeft gehad schrijft hier heel goed over in zijn boek en wordt erg boos van die suggestie. Karin Spaink heeft er ook erg veel verstandigs over geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Ik heb laatst op de radio een dame van Pink Ribbon Nederland gehoord die zich daar ook erg boos om maakte - en terecht, omdat het Amerika dat vooral de boodschap lijkt te zijn. Van 'een positieve instelling KAN in sommige gevallen een positieve werking hebben op het verloop van het ziekteproces' (en zelfs genezing, al weten we nog maar HEEL weinig van dit placeco/nocebo-effect) is de boodschap inmiddels in handen van de zweefindustrie verworden tot een soort 'eigen schuld dikke bult moet je maar niet zo negatief zijn'. Of : je hebt jezelf ziek gedacht denk jezelf nu ook maar weer beter. Kun je dat niet ? Dan ben je niet spiritueel / verlicht genieg, hebt te weinig karma opgebouwd of het universum is je om een of andere reden minder goed gezind. Sodemieter toch op, zeg. Ze hebben de kok horen fluiten maar geen idéé waar de lepel hangt, en niet gehinderd door enige kennis oorzaak en gevolg omgedraaid, vermoedens voor feiten laten passeren en zo, in de veronderstelling mensen HOOP te geven, een hoop mensen de vernieling in geholpen. De bekende stinkende wonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een soort reli-psychologie: alles is maakbaar en domme pech, stom toeval of simpel geluk accepteren we niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien de mens in staat is zich zelf te genezen en dat is bewezen door het placebo effect, dan is de mens ook in staat zich zelf ziek te maken.
Indien we weten hoe dit mechanisme werkt, kunnen we een totaal nieuwe weg in slaan in de medische wereld
.
Maar het gaat ook mij veel te ver om zo maar te stellen, dat ziek worden altijd je eigen schuld is en dus kan je je zelf ook weer genezen en veel meer van die onzin. +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen kunnen zichzelf grotendeels prima genezen want de meeste aandoeningen genezen vanzelf door de fantastische mechanismen in je lichaam.
Het jammere is dat het placebo effect alleen symptomen verminderd van een aandoening maar nooit de oorzaak van de symptomen zal kunnen veranderen. Daarvoor heb je toch echt reguliere geneeskunde nodig. Het placebo- effect veranderd de beleving maar niet de kwaal.
Tuurlijk heeft de psyche invloed, maar op ziektes met een duidelijke oorzaak toch veel minder dan door velen wordt gedacht. Dit blijkt steeds weer uit onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, we kunnen niet buiten de regulieren geneeskunst.
Helemaal mee eens.
Maar dat wil niet gelijk zeggen dat de alternatieve geneeskunst van grote waarde is, waar we nog te weinig van weten.
Helaas zijn daar veel onzin behandelingen bij, die de( goede) rest een slechte naam bezorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met CVS afschilderen als in zijnde; "Het zit tussen je oren" probeer er maar mee te leven gaat mij echt te ver. Volgens mij is de oorzaak van CVS helemaal niet bekend. Ik denk dat het beter is om te zeggen. We kunnen geen oorzaak vinden voor de klachten die u ervaart. Oftewel we weten het niet. Wel zo eerlijk toch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Ivodepivo..ik vind je reactie niet terecht want ik heb juist zorgvuldig willen zijn en heb gesproken over 'waarschijnlijk een heel grote psychische component'. Er is en wordt enorm veel onderzoek gedaan naar CVS en er zijn veel aanwijzingen dat het zeker ook een groot psychisch aspect heeft. Zoals het gegeven dat veel patienten aan het zelfde profiel voldoen (vrouwen in bepaalde fasen in hun leven) en dat gedragstherapie de enige behandeling is die aantoonbaar verbetering kan brengen.
Helaas weet de wetenschap bijna niet meer in welke richting ze verder moeten gaan zoeken omdat in de meeste richtingen (infectie, verstoring stofwisseling, werking van spieren en hersenen etc) nooit afwijkingen gevonden zijn. In 2009 was er even hoop toen Amerikaanse onderzoekers een retrovirus zouden hebben gevonden in het bloed van CVS-patienten. Helaas bleek vorig jaar dat er besmette kweekmedia waren gebruikt en dat het virus daar dus vandaan kwam. Als een ziekte een psychische oorzaak heeft betekent dit niet dat dat aanstellerij ofzo is of dat de patienten er zelf iets aan hadden kunnen doen. Kijk bv. naar Anorexia: een psychische ziekte die het leven totaal ontwricht en dodelijk kan zijn, daar kiest niemand voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivodepivo ; je doet net alsof iets dat 'tussen je oren' zit (i.e. psychisch of grotendeels psychisch is) minder ernstig of minder 'echt' is dan iets lichamelijks. Dat is natuurlijk absoluut niet het geval, evenmin als het gegeven dat je er mee moet leren leven. De behandeling / benadering echter is een totaal andere. Zo is een psychische depressie iets heel anders dan een klinische depressie ; tegen de tweede helpen pilletjes, tegen de eerste helpt gedragstherapie. Ze zijn beiden even erg, en het één kan uiteindelijk resulteren in het ander, maar de ene is niet 'echter' of 'erger' dan de ander. Tussen de oren betekent niet dat iets maar is ingebeeld of aanstellerij , en de 'behandeling' een kwestie van een schop onder de kont. Die tijd hebben we toch hopelijk inmiddels wel achter ons liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel het antwoord van Cryo absoluut hout snijdt, heb ik er toch voor gekozen dit als beste antwoord te kiezne, simpelweg omdat ik denk dat dit 'mechanisme' precies is wat de - niet altijd aanwezige maar dus wel opvallende - discrepantie verklaart. En vooral ook het blijven bestaan ondanks gebrek aan werkzaamheid van vele alternatieven ; waar hoop is, is markt. Waar wanhoop is, is een hele grote markt.

Andere antwoorden (8)

Voor zover ik weet bestaat er in het zogenaamde alternatieve circuit niet echt consensus als het gaat om ziektes die tussen de oren zouden zitten, zoals - het voorbeeld wat jij aanhaalt - kanker. Ja, Jomanda denkt (of dacht) dat, maar die vrouw reken ik even niet tot het alternatieve circuit.

Ik weet niet wat jij verstaat onder alternatieve geneeskunst. De Chinese geneeskunst, om maar even een niet onbelangrijke zijstraat te noemen, waar in het westerse circuit nogal eens lacherig over wordt gedaan, heeft zeer heldere en plausibele ideeën over hoe het lichaam functioneert in samenhang met de geest, en vice versa.

De Chinezen zeggen: je bent wat je eet. Nu kun je daar lacherig over doen, maar ze hebben wel een punt. We moeten het niet te letterlijk nemen. Je bent niet die prei die je in de soep verwerkt, en je bent niet dat varken dat je niet meer herkent maar wel verteert via je karbonaadje. Nee, wat ze bedoelen is: alles wat je tot je neemt gaat deel uitmaken van je lichaam. Met andere woorden: let op wat je eet, wees je er bewust van, geniet ervan, neem de tijd bij alles wat je doet en - dus vooral - eet. Want eten is de eerste levensbehoefte en daar moet je goed mee omspringen. Overigens zegt (heb ik ooit een Chinese geneesheer horen schrijven) de traditionele Chinese medische wereld ook dat ze overal wel weg mee weten, behalve met een gebroken been - daarvoor moet je gewoon bij een Westerse chirurg zijn.

Even los van de Chinezen. Ik geloof wel degelijk dat de alternatieve circuitjes hier en daar een punt hebben. Natuurlijk zit er heel veel tussen de oren.

Kwalen puur en alleen toeschrijven aan het milieu is kortzichtig, zoals het ook kortzichtig is om bij ieder kutkwaaltje maar meteen naar de medicijnkast te rennen en daar een antibiotica-kuurt uit te plukken zodat we er weer heel snel vanaf zijn. Met op de langere termijn wellicht meer problemen van puur lichamelijke aard, namelijk een verminderde weerstand en daardoor weer allerlei andere kwalen waar we dan weer andere pillen voor gaan slikken met alle bijwerkingen van dien.

Een kankerpatiënt in mijn naaste omgeving had echt 20 potjes en zakjes met pillen. De ene pil was bedoeld om de bijwerking van het andere medicijn tegen te gaan, en dat medicijn was weer bedoeld om weer een andere bijwerking van weer een ander medicijn tegen te gaan. En zo blijven we in kringetjes rondlopen. Snelle oplossingen voor uiteindelijk eeuwige kwalen.

Geen antwoord op je vraag eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet bestaat er in het zogenaamde alternatieve circuit niet echt consensus als het gaat om ziektes die tussen de oren zouden zitten, zoals - het voorbeeld wat jij aanhaalt - kanker. Leuk zo'n discussie.:-) Maar dat vroeg ik mij dus ook af! Welke alternatieve geneeswijze beweert dat bepaalde ziektes tussen de oren zit?
Misschien heeft het iets te maken met een zich afzetten tegen de reguliere geneeswijze. Zegt de gewone dokter dat wratten door een virus komen? WELNEE! Dat is negatieve energie die een uitweg zoekt. Zegt de gewone dokter dat fibromyalgie een auto-immuunziekte is? NATUURLIJK NIET, dat komt door al die e-nummers ons eten!
(voorbeelden willekeurig en zonder enige kennis gekozen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weet je, misschien hebben ze allebeide wel een punt.
En is het van de mens een gebrek van inzicht en kennis.
De laatste paar jaar heb ik op medisch gebied dingen zien gebeuren die eigenlijk medisch gezien niet konden.
Misschien gaat de komende generaties, dingen ontdekken, waar we het bestaan nu nog niet van weten.
+ voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de verschillen tussen de reguliere en alternatieve juist zo groot zijn door verschillende uitgangsposities. Zo is regulier grof genomen het bestrijden van de symptomen en alternatief meer kijkend wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Alternatieve geneeswijze proberen zich een plek in het huidige bestel te verwerven door commentaar te leveren op de reguliere geneeskunst. Daarom geven ze bij psychische klachten aan dat het lichamelijk is en andersom puur om een plek te veroveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent erg slecht op de hoogte en kom je mensen tegen die dat beweren zijn dat oplichters.
Maar die hebben niets te maken met de alternatieve geneeskunst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hansbrinker nooit gehoord van skepsis.nl? Daar wordt de alternatieve geneezwijze behoorlijk bekritiseert kan ik je vertellen. - 1
Mensen zoeken naar oorzaak en gevolg. Naar probleem en oplossing.
Ik heb honger, ik eet, de honger is over.
Ik heb een jichtaanval, ik slik een week pilletjes, het is over. (De pilletjes werken kennelijk.)
Een jaar later:
Ik heb een jichtaanval, ik slik geen pilletjes, een week later is het over. (Pilletjes niet nodig kennelijk.
Die tweede mogelijkheid wordt vaak niet uitgeprobeerd.
Heel vaak worden oorzaak en gevolg direct (onterecht, verkeerd) aan elkaar gekoppeld.
Ziedaar het geloof in reguliere en alternatieve geneeswijzen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn eerste huisarts zei:
Als ik je een drankje geef ben je in zeven dagen van je verkoudheid af. Anders duurt het een week.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit is toch geen antwoord op de vraag?
Reddie
12 jaar geleden
@Maeve, de vraag is niet zo duidelijk.
Zo lang het team er geen reactie van maakt is het een antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Negatieve gedachte leveren meestal stress op. Langdurige Stress heeft geen positieve invloed op je gezondheid. Positivisme heeft dat nadeel niet. Dus ook al zit het in je hoofd, men noemt dat ook wel soms een placebo effect. De kracht van positiviteit zou daarom best weleens een krachtig medicijn kunnen zijn.
Reddie
12 jaar geleden
@ivodepivo, ik weet niet of dit nog iets met de vraag te maken heeft, maar ik ben het helemaal met je eens. Positivisme werkt. (Logisch, als je plezier hebt in wat je wel kunt, heb je minder last van wat je niet kunt.)
En, het Placebo effect werkt. Zelfs als je er niet in gelooft.
Ik het het zelf ervaren.
Mooie vraag erg moeilijk te beantwoorden.
Regelmatig hoor ik verhalen over de reguliere dokters, die bepaalde personen al een lange tijd in behandeling hebben, zonder weinig resultaat, de dokter gaat op wintersport en de patiënt komt bij een plaatsvervanger terecht.
Die vervolgens ontdekt, dat de diagnose volkomen onjuist is geweest, verandert de medicatie en de patiënt wordt beter.
Het zelfde zie je ook gebeuren bij specialisten.
Dit zal altijd zo blijven en is geen ondeskundigheid, maar gewoon een ander inzicht, ander uitgangspunt enz.

In het alternatieve circuit is dit nog veel erger, immers de behandelwijze en inzichten, lopen zeer uiteen.
De meeste van hun zien ons lichaam als een geheel, als een systeem, en dat systeem is ziek.
Dus moet niet de klacht genezen worden, maar het systeem .

En dan de oorzaken van ziek worden, gaan van heel geloofwaardig, tot volkomen uit een sprookjesboek gegrepen.
En daar heel veel tussen in.
Veel alternatieve genezers, zien een ziekte als een gevolg van iets ander.
Een gevolg van verkeerd eten en drinken.
Een gevolg van de milievervuiling.
Een gevolg van een zeer opgejaagde maatschappij.
Een gevolg van schadelijke straling.
Een gevolg van aardstralen.
Een gevolg van verkeerde, negatieve entiteiten enz. enz.

Logisch dat behandelwijzen al helemaal met elkaar verschillen en opnieuw van geheel geloofwaardig, tot volkomen onzin.

Zo ontstaan uitzonderlijk grote verschillen in het alternatieve circuit en allemaal beweren ze resultaat te boeken.
Maar doe je bij ziekte of een kwaal niets, dan is er ook vaak resultaat.
Krijg je een placebo, is er soms resultaat.
Bij je eigen huis arts heb je ook vaak resultaat.
Dus is een resultaat geen garantie dat de toegepaste methode ook werkelijk werkt!
Zowel bij de alternatieve kant als de reguliere.

De kracht van ons lichaam om zich zelf te genezen, of ziek te maken, is jarenlang onderschat, of van de tafel geveegd.
Maar bij het slikken van een placebo, trigger je ergens wat in je lichaam en het lichaam geneest dan vaak zich zelf.

Dit verschijnsel is door het alternatieve circuit opgepikt en vormt inmiddels de basis van heel veel verschillende behandelingen.
Maar ook hier werken mensen .
Met al hun eigen inzichten en beperkingen, dus wat de een zou toepassen om te genezen, zal de ander verbieden, of niet in geloven.
Maar het zelfde zie je ook in het reguliere circuit gebeuren, de kranten staan er soms bol van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begeef me hier op glad ijs, maar ik doe het met plezier. Ik denk dat een groot verschil tussen de alternatieve en de reguliere geneeskunde te herleiden valt naar de motivatie achter de desbetreffende principes.

De reguliere geneeskunde is in handen van een zeer complexe organisatie die hetzelfde doel heeft als ieder ander bedrijf: Het maken van winst.

Geheel conform de verwachtingen zal deze branche, beter bekend als "big pharma" zich vanuit logische economische doeleinden niet bijzonder sterk maken om haar eigen afzetmarkt te verkleinen door middelen op de markt te brengen waar mensen (=lees: klanten) daadwerkelijk) gezond van worden.

Het is om deze doodeenvoudige reden dat men bij de reguliere "genees"kunde vooral mag verwachten dat de aangeboden middelen het primaire doel hebben symptomen tijdelijk te onderdrukken. In het gunstige geval werkt dit en zal het levenslang blijven slikken van het desbetreffend "medicijn" een voortdurende afleiding bewerkstelligen zodat er zo weinig mogelijk hinder ondervonden wordt. Een meer plausibele uitkomst is echter dat u zich bewust zult worden van het onstaan dan wel intensiveren van nieuwe of andere lichamelijke klachten waarbij wederom dezelfde procedure gevolgd dient te worden.

Dit is waarschijnlijk geen antwoord op uw vraag, maar desalniettemin relevante stof tot nadenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk eerlijk gezegd dat de discrepantie die je noemt, vooral een gevolg is van je eigen perceptie. Hoe meer iets opvalt, hoe beter je het onthoudt.

Uit de hoek van de alternatieve geneeswijzen komen soms beweringen die enigzins zinnig zijn, soms beweringen die onzinnig zijn, en soms beweringen die extra onzinnig zijn. Die laatste zullen jou het meeste opvallen.

Het is naar mijn mening niet zo dat de genoemde discrepantie *altijd* bestaat. Wel dat ze jou het meeste opvalt.

Als voorbeeld noem ik beweringen dat een lichamelijke kwaal, zoals galstenen, met kruiden kan worden verholpen. Dit is onzin - maar het is wel een zuiver lichamelijke oplossing voor een zuiver lichamelijke kwaal.

Een ander voorbeeld is het jezelf weer lekker gaan voelen op je werk (of ergens anders). Als je problemen hebt met je werkomstandigheden, met je collega's, of met je eigen houding, komt vanuit alternatieve hoek bijvoorbeeld het advies om "contact te maken met de kosmos", zodat je "in resonantie komt met de subtiele frequenties van de buitenste planeten". Dat is natuurlijk onzin - maar het is wel een zuiver psychische oplossing voor een zuiver psychisch probleem.

Deze twee dingen komen dus zeker voor in het alternatieve circuit. Ze vallen wel op, maar ze zullen minder sterk opvallen dan beweringen die ook nog eens een psychische oplossing aandragen voor een lichamelijk probleem of andersom.

Ik denk dus dat een "dubbel foute" remedie meer opvalt, en dus bij jou beter blijft hangen, dan een "enkel foute" remedie. Daarmee is de discrepantie die je signaleert weliswaar aanwezig, maar niet maatgevend voor het hele alternatieve circuit.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een voorzichtig klein plusje.
Ben het voor een deel met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, daar heb je wel een punt ja.
Goede voorbeelden ; plus dus.
Het belangrijkste is dat je als mens kan kiezen welke behandeling men wenst. Regulier of Alternatief?

De vrijheid hebt om je in andere theorieën te verdiepen, een afweging te maken en voor een bepaalde therapie te gaan. De taak van de reguliere en alternatieve zou moeten zijn om iemand zo goed mogelijk objectief te informeren.

De keus is ten alle tijde aan de volwassene patiënt, tenzij hij of zij een gevaar vormt voor anderen.

Dus vreemd voor jou en voor andere misschien heel logisch. Mooi toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Allemaal leuk en aardig, maar... ik mis het antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord is dat de vraagsteller het wel vreemd kan vinden maar dat waarschijnlijk heeft te maken met de perceptie, zoals jij ook al gaf. En ik aangaf dat het belangrijkste is dat je een keuze hebt. Misschien moeten we niet kijken naar de vreemde verschillen die ons scheiden, maar naar de vele oplossingen die er voor elke individu zijn op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alternatieven die patienten objectief informeren? Er is zonder enige twijfel vast gesteld dat bv. homeopathie en acupunctuur geen effectieve behandeling zijn. Daar zal de homeopaat of acupuncturist zijn client niet over informeren denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sannebree, dat jij geen hoge pet op hebt over de alternatieve geneeswijze was mij wel duidelijk. Dat jij niet zo snel bij een acupuncturist te vinden zal zijn is helemaal jouw keuze. Moet je vooral doen. Maar laat andere lekker doen waarvan zij denken dat dat het best bij hun leven past.
Cryofiel
12 jaar geleden
ivodepivo, je gaat hier over op een heel ander onderwerp. Het ging er niet om wat mensen aanspreekt, maar of een bepaalde behandeling werkt. Daar zijn ervaringen mee opgedaan. Het zijn die ervaringen die Sannebree noemt. Die ervaringen wijzen uit dat homeopathie en acupunctuur niet of nauwelijks helpen. Dat geldt dus *ook* voor mensen die wel in deze behandelingen geloven. Het punt is dus: of je er nu in gelooft of niet, acupunctuur en homeopathie werken niet tot nauwelijks. Jij gaat nu over op een ander onderwerp, namelijk dat mensen desondanks toch de vrijheid hebben om voor dergelijke behandelingen te kiezen. Daar heb je gelijk in - die vrijheid is er. Maar hoe hard je ook vindt dat zulke behandelingen werken, de ervaringen wijzen uit dat dat niet zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan nog Cryofiel dat is gebaseerd op de Moderne Westerse Wetenschap, dat is ik ook maar een benadering. Zo heilig vind in de wetenschap niet? Maar goed dat is weer mij mening.. Dat jij daar heel waarde aanhecht is jouw goed recht. Ik geloof soms ook in benaderingen die niet wetenschappelijk zijn bewezen en zelfs zijn weerlegd. Misschien is dat wel het verschil tussen jou en mij. Het was het eigenlijk niet de bedoeling van mij om hier een welles nietes verhaal over te beginnen. Dus denk dat ik er goed aan doe om het hier bij te laten. Fijne avond nog...
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat jij de 'moderne westerse wetenschap' noemt, is niets anders dan zo objectief mogelijk kijken. Kijken, niet alleen naar dat wat bevalt, maar naar *alles*. De unieke gedachte dat je alleen verder komt door te proberen je eigen ideeën te weerleggen. Natuurlijk heeft iedereen het recht te geloven dat de aarde plat is, of dat de maan uit kaas bestaat. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een wat bredere visie, die alles meeneemt wat we maar hebben kunnen ontdekken, en die de zelf-twijfel tot kerneigenschap heeft verheven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk moet ieder mens het recht en de vrijheid hebben zelf te kunnen kiezen ; echter, dan moet hij dat wel kunnen doen op basis van betrouwbare, juiste informatie en daar schort het nogal eens aan, met niet zelden gevaarlijke of zelfs dodelijke gevolgen.
Waarvoor men OOK moet kunnen kiezen hoor, laat dat duidelijk zijn, zolang dat dan maar echt je eigen keus is. Hier ga je er niet alleen vanuit dat beide keuzes altijd volledig gelijkwaardig zijn, maar ook nog eens dat het alleen volwassenen zijn die in het alternatieve circuit terecht komen.