Zijn er ook homeopatische psychiaters? En word homeopathie ook vergoed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Het is in ieder geval een goed idee.
Beter dan die rommel die ze nu voorschrijven.

Antwoorden (3)

In de Mallensgroep wordt gewerkt met een combinatie van psychotherapie en psychofarmaca, al dan niet aangevuld met homeopathische remedies. De praktijk wordt gevoerd door drs. J.B.Mallens, psychiater en psychotherapeut, tevens arts voor homeopathie.

De genoemde therapievormen komen voor vergoeding in aanmerking afhankelijk van de inhoud van uw
verzekeringspolis. Voor Psychotherapie moet wettelijk een eigen bijdrage worden geïnd door de zorgaanbieder.
Raadpleeg voor de vergoeding van kosten voor Homeopathie uw verzekeraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het makkelijkst eerst: afhankelijk van je verzekeringspakket wordt de homeopatische hulp (deels) vergoed, meestal heb je er wel een aanvullend pakket voor nodig.

Er zijn, naar mijn weten, geen homeopatisch psychiaters daar de homeopathie de mens als geheel beschouwd en niet in losse onderdeeltjes. De homeopathie behandelt je mentale, emotionele en fysieke klachten tegelijkertijd. Waarbij de mentale klachten vaak zelfs als eerste verbeteren.

Men denkt vaak ten onrechte dat de homeopathie alleen maar helpt voor kleine ongemakken, een loopneus of diarree o.i.d.
Maar de man die de homeopathie begin 19e eeuw nieuw leven inblies; Samuel Hahnemann, genas als eerste een geesteszieke (Dhr. Klockenbring, minister van politie) in een tijd dat deze mensen normaliter opgesloten werden en afgeschreven.

Het is echter wel zaak, in zulke ernstige zaken, een goede klassiek homeopaat te vinden. En het is niet te doen met middeltjes uit de drogisterij, van VSM etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Homeopathie slaat op medicatie die in extreem verdunde manier toegediend wordt en heeft weinig met geestelijke behandeling te maken.
Een psychiater behandelt je geestelijke gesteldheid, al dan niet met ondersteuning van anti-depressiva of dergelijke.
Je hebt het recht om deze medicatie te weigeren en je kunt daarbij aangeven dat je liever een natuurlijke of homeopathische medicatie als ondersteuning wil gebruiken.
Dus vooraf is het misschien goed dat je dit even overlegt voordat je met de behandeling start, dan kan de psychiater je aangeven of hij/zij je wel of niet kan/wil behandelen of doorverwijzen naar een psychiater die wel heil ziet in homeopathie.

Maar verwissel homeopathie s.v.p. niet met natuurlijke geneesmiddelen of geneeswijze want dat is niet waar het in homeopathie om gaat.
Of homeopathische medicijnen vergoed worden moet je even bij je ziektekostenverzekering navragen, dit kan per verzekering verschillen.