Hoe gaat een gebedsgenezer te werk en zijn er aantonende bewijzen voor?

Vanmiddag was ik op bezoek bij een terminale patient. Hij vertelde dat hij bij een gebedsgenezer was geweest. Ik heb hier altijd wat twijfels bij, maar hij voelt zich er goed bij. Ik ontneem hem dit lichtpuntje van geloof niet. Ik heb altijd het idee dat als je in zo een fase bent je alles aan wilt grijpen wat je nog wat hoop kunt geven. Er wordt tijdens die bijeenkomsten geen geld gevraagd maar een "vrijwillige bijdrage" Nu kan hij niet meer zelf er heen maar op afstand wordt hij dan geholpen dmv een zgn zweetdoekje die zijn dochter mee terug neemt, dat doekje moest hij de hele nacht op zijn lichaam hebben (dit ter voorbeeld). Heeft iemand hier aantonende ervaring mee positief of negatief met genezing via een gebedsgenezer? Dit is meer voor mijzelf om mijn twijfel gevoel weg te nemen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Op youtube zie je ook bijeenkomsten van jan zijlstra, mensen die slechtlopend naar hem toe komen en huppelend weer weg gaan. Maar verder lees je nooit over deze "wonderen" Dus is het een tijdelijke euforie of blijvend genezing? Daar was ik benieuwd naar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Ik begrijp je wantrouwen. Iets waar je zelf weinig mee hebt of waar je "niet goed bij kunt" roept vraagtekens op.

Maar, roept het bij die patient vraagtekens op? Volgens mij niet. Hij/zij is op zoek naar berusting en kracht om zo de 'oversteek' te kunnen maken.
Uit jouw verhaal proef ik dat hij/zij daar baat bij heeft. En dat is waar het om gaat. Of dit nu door een placebo effect van een medicijn bewerkstelligd wordt, of via gebeds'genezing', het gaat om het ervaren resultaat.

Jij gunt hem zijn lichtpuntje. Gun jezelf deze mooie ervaring.

Toegevoegd na 1 dag:
Antwoord op je aanvulling:
Dat is moeilijk aan te geven. Een studie hierover ontbreekt nochthans. Het zal m.i. pas waarde krijgen wanneer het je zelf betreft. Eigen ervaring en beleving is hierin maatgevend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi en respectvol antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Ik geloof er niet in.
Gisteren was er bij Ivo Niehe nog een goed onderwerp over:
Een Amerikaanse gebedsgenezer, van wie al heel vaak duidelijk is gemaakt dat het een bedrieger is, blijft toch veel volgers trekken.
Mensen willen bedrogen worden. Heel erg eng soms en ook gevaarlijk natuurlijk.
Want vaak gaan mensen daardoor niet naar een dokter.

Op een eenvoudige manier kan het troost geven:
Echte ziekten genezen hierdoor niet, maar patiënten kunnen zich wel tijdelijk wat beter voelen.

Nuchtere wetenschappers hebben nooit echte genezingen kunnen vaststellen. Zogenaamd wetenschappelijke bewijzen bleken tot dusver te berusten op bedrog of op ernstige fouten in de opzet van het onderzoek.

De praktijken van gebedsgenezers zijn gevaarlijk, zegt godsdienstpsycholoog Van Saane. „Maar ze voorzien in een behoefte.”

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1089844/2010/02/23/rsquo-Voor-het-eerst-twijfel-bij-gebedsgenezing-rsquo.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moet denken aan die oplichster Jomanda die tegen die actrice( ik weet haar naam niet meer) zei dat ze geen kanker had.Die is toen overleden.En die Jomanda had toen nog het lef te beweren dat ze vanuit het hiernamaals boodschappen kreeg dat ze goed gehandeld had. Verschrikkelijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sylvia Millecam bedoel je.
Een gebedsgenezer "geneest" zoals de naam al zegt door middel van gebed. Je moet hier heel erg mee oppassen. Degene waar jij het over hebt heeft er tot nu toe baat bij omdat het hem een lichtpuntje geeft. Maar wat als duidelijk wordt dat het toch niet gewerkt heeft? Hoe is die persoon er dan mentaal aan toe? Kan hij dan die teleurstelling aan?
Maar vooralsnog lijkt het voor deze persoon te werken, op wat voor manier dan ook. Ik denk dat je hem dit moet gunnen, mede vanwege het feit dat hij toch al terminaal ziek is.
En in andere gevallen denk ik dat je sowieso nooit de reguliere geneeskunst moet uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met * baat bij hebben* in relatie tot terminaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terminaal in zijn situatie is dat hij al opgegeven is. Maar voor hem ben ik blij dat hij nog vechtlust heeft, dat neem ik hem niet af. Geloof er zelf niet zo in. Het is het laatste strohalm effect..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord, Kathlyn, maar mijn vraag was eigenlijk gericht aan de antwoordgever Mevr....
Over gebedsgenezing:

"Gebedsgenezing (ook spirituele genezing) is het pogen mensen te genezen door tussenkomst van een religieus geïnspireerde genezer of predikant, die via het aanroepen
van bovennatuurlijke krachten tot het herstel van lichamelijke of psychische aandoeningen tracht te komen. Het omvat een groot scala aan gebruiken in verschillende culturen, die naast of soms in plaats van de geneeskunde worden toegepast."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gebedsgenezing

Uit dezelfde bron: "Gebedsgenezing is meerdere malen wetenschappelijk getest, dit heeft geen bewijzen van enige effectiviteit opgeleverd."

Persoonlijk vind ik het heel goed van je, dat je hem daarin respecteert, want hij heeft hiervoor zelf bewust gekozen.

Toegevoegd na 16 uur:
Nog een aanvulling n.a.v. je laatste zin: "Dit is meer voor mijzelf om mijn twijfel gevoel weg te nemen."
Waaruit bestaat je twijfel? Is dat de vraag of gebedsgenezen werkt? Ik denk, dat die vraag / twijfel niet weggenomen kan worden, ook niet als er mensen zijn die zeggen te zijn genezen, omdat het helaas (nog) niet te bewijzen is.