Heeft iemand tips om bij te vroeg wakker worden toch van "kanaal te switchen" en door te slapen? (malen vanwege verwerking in droom waarschijnlijk)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat is een lastig verhaal, omdat je ook nog energetisch in die droom zit. De energie van jouw en die droom zitten nog rond de plek waar jij slaapt.
Zelf ga ik dan toch uit bed, en dan loop ik naar de woonkamer. Wel even een lekkere dikke kamerjas aan en eventueel een sjaal omdoen. In de woonkamer ga ik dan nog even mediteren zodat de gedachten van de droom een plekje kunnen krijgen en ik ze daarom kan loslaten. Na een kwartier is dat wel weer voorbij en kan je weer gaan slapen. Het kan zijn dat je dan toch weer in de energie van de droom komt, omdat de energie er nog steeds een beetje hangt. Op zich is dat niet erg, want de status van het mediteren zit nog vers in je geheugen en kan je weer makkelijk oproepen als je in bed ligt.

Even een halfuur uit bed stappen, helpt ook erg goed als je beurs bent van het liggen.

Wat ook helpt, is om te gaan denken dat je dan maar niet gaan slapen, maar wel verder gaat uitrusten. Vreemd genoeg laat je dan alsnog vrij eenvoudig de gedachten los en ben je toch weer snel inslaap gevallen. Alsof je bij wijze van spreken die blokkerende gedachten: ik kan niet slapen; hebt kunnen accepteren en kunnen loslaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Aan iets heel leuks te denken wat gaat gebeuren. Of je ogen dicht doen en een droom verzinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon een glas warme melk met honing nemen,en weer naar bed.Doe dit ook voor je naar bed gaat.Malen doe je toch wel dit heeft ieder mens,je hersens blijven s'nachts door werken.De een slaapt er door heen de ander niet. Je kunt ook zo een lepeltje honing nemen als je misschien geen melk drinkt het werkt kalmerend en daar door val je weer in slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De clou zit ´m in het ontspannen van je gedachten.

Als je je de droom herinnert, kan je als je wakker wordt gewoon enkele minuten te nemen om ´m via een paar steekwoorden op te schrijven of in te spreken in de voicerecorder van je telefoon. Dan ben je ´t kwijt en ontspan je weer.

Een héél zacht nachtlampje helpt ook om niet ál te wakker te worden.

Lukt het inslapen niet direct, probeer dan een dramatisch saai boekje wat je al honderd keer hebt gelezen. Het ontspant je gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga l-tryptofaan slikken, daar kun je goed op doorslapen.
Ik heb hetzelfde probleem, gebruik nu L-tryptofaan pillen en word wakker, maar slaap daarna weer heerlijk door!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet voor de 1e keer..werd ik wakker.. 's nachts
.. ik vloog overeind en ik zei heel erg boos en bestraffend

".... niet zeiken.. SLAPEN..".. !!

...Dit herinnerde ik mij de volgende dag, plotseling, en ik heb me rot gelachen.
Ik schijn mij omgedraaid te hebben en acuut verder geslapen te hebben.... hàhàhà...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik niet kan slapen (of halverwege de nacht wakker word) doe ik het volgende: als er een gedachte binnenkomt, die me uit mijn slaap houdt, visualiseer ik een 'wolkje' waar ik de gedachte op zet. Dan glijdt de gedachte langzaam weg. Op deze manier verzet je je niet tegen de gedachte, waardoor je gefrustreerd raakt over het feit dat je niet kan slapen en maar blijft denken. Op een wolkje kan je de gedachte met zachte hand wegsturen.