Hoe kan ik zorgen dat ik wat beter met mijn geld omga?

Ik kan echt niet goed met geld omga, als ik in een winkel kom om iets te kopen, dan zie ik vanalles leuks en neem dat ook gelijk mee, zonder erbij na te denken dat ik het me niet eens kan veroorloven. Ik woon nog thuis, maar wil op mezelf, maar zal dan echt met geld om moeten kunnen gaan. Ik probeer al wel dingen te scheiden, dus bepaald bedrag voor kleding apart, apart wat voor andere dingen, wat naar mijn spaarrekening. Ben van plan om mijn pinpas voortaan maar thuis te laten. Mijn bankrekening is eens 3maanden geblokeerd geweest en had dus geen cent, kon wel geld lenen van mijn moeder, maar ik merkte dat ik ook best wel zonder kon. Hoe kan ik zorgen ik er wat beter mee omga, ik heb mezelf echt niet meer in de hand. Ik rook en drink verder niet en gok ook niet. Ik krijg een bepaald bedrag binnen per maand en daarvan moet ik kleding, cadeautjes en andere dingen die ik nodig heb kopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Het antwoord heeft u zelf al gegeven.
Geen creditcard of pinpas meenemen maar contant geld.
Meer kunt u op dat moment niet uitgeven dan u in de knip heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je gaat winkelen neem een een bepaald bedrag mee en niet meer..wat je niet hebt kan je ook niet uit geven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk goed naar de dingen die je wilt hebben en bedenk dan wat je anders met dat geld zou kunnen kopen werkte bij mij in ieder geval. Kon nooit met geld omgaan maar kijk nu altijd naar de prijs en goedkope kleding zijn net zo goed en goedkope schoenen enz . Speelgoed hoeft niet zo duur te zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Bereken hoeveel geld er binnenkomt.

2. Noteer een hele maand uw uitgaven om vast te stellen waaraan u uw geld uitgeeft.

3. Stel een budget op waarbij u uitgaat van de eerste twee stappen. Bepaal hoeveel voor elke categorie gereserveerd moet worden.

4. Breng naarmate dat nodig blijkt wijzigingen in uw budget aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige goede manier is een maandelijks budget op te stellen met aan een zijde je inkomen en aan de andere kant wat je wil uitgeven. Dit varieert per maand, want b.v. de uitgave aan kleding, verjaardagen, etc. varieren. Geef niet alles uit, maar houdt een beetje achter de hand (sparen is ondertussen een vies woord geworden in Nederland) voor onverwachte uitgaven en misschien zelfs een maal per jaar een vakantie.
Op welke manier je betaalt is dan niet meer van belang zolang je je aan het budget houdt.
Vanaf dat moment ga je dus bewust winkelen en mag alleen dat gene kopen wat je met je zelf (in het budget) hebt afgesproken.
Je houdt op deze manier zelfs geld over. De eerste keren als je een budget maakt vraag je je ouders een beetje te helpen. In ieder geval iemand met ervaring p dit gebied.
Het gaat vast lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je nog thuis woont,weet je dat als je zonder geld zit toch geholpen wordt.
Het huis is warm ,en te eten is er altijd.
Als je op jezelf zou wonen dan had je een groot probleem.
Je zult er toch mee moeten leren omgaan,want eens komt de dag dat je op eigen benen moet staan.
En voorbeelden zijn hierboven al genoeg genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk hoeveel geld je in de maand hebt.
Deel dit bedrag door het aantal weken in die maand.
Voor elke week heb je nu een bedrag die je mag spenderen.
Dit kan een voorlopige oplossing zijn!
Ik zou er eens werk van maken om te leren hoe je met geld moet omgaan en zeker hoe je er ook moet van sparen want nu woon jij gelukkig nog thuis maar eens je er alleen komt voor te staan zal je in de problemen komen.
Kan je de hulp van je ouders vragen daarvoor?Misschien nog een kleine maar voorname tip:lever je pinpas voor een afgesproken periode in bij een volwassene zodat je niet in de verleiding kan komen ze toch te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet direct een gedeelte van het geld wat binnenkomt op een spaarrekening zo heb je psychologisch ook niet het gevoel dat je het geld hebt. Stop een briefje in je portemonnee met daarop heb ik dit echt nodig? en pin een vast bedrag in plaats van dat je je pas meeneemt.