Wat is de beste geldtip die je je kinderen kan geven als zij opzichzelf gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

geniet!
vooral, geef uit
royaal, maar ook: geef niet
meer uit dan je te spenderen hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (29)

Probeer elke maand wat geld opzij te zetten voor onverwachte zaken, zoals reparaties e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop niet wat je niet eerst bij elkaar gespaard hebt. (dus niet lenen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
zou mijn antwoord zijn, niet lenen, niks op afbetaling. Buiten het feit dat het verstandig is, geniet je ook meer van iets wat je eerst gespaard hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis met lenen. Dan kan je dus ook nooit een huis kopen.
Zolang je het met beleid doet is er niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hypotheek is wat anders. Er zijn maar weinig mensen die zo gespaard 3 ton neer kunnen leggen.
Lenen bedoel ik voor een pc, wasmachine e.d. of op krediet bij de Wehkamp.
eens met het vorige antwoord
maar probeer er afstand van te nemen
en ze zelf fouten te laten maken
als je alles voorkoud zullen ze er nix van leren
als hij/zij nog vijf dagen moet voor zijn of haar salaris gestort word en het geld / eten is op leren ze hier vanzelf van
ik kan uit eigen ervaring zeggen dat gebeurd je maar 1 keer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het als ouders wel zeggen! Ik zit nu nog te 'boeten' voor fouten uit het verleden.. Tuurlijk leer je ervan, maar wat ben ik er mee opgeschoten? Dat ik de rest van mijn leven wordt herinnerd aan mijn geleerde fouten.
Geld aan de kant leggen voor noodgevallen.
Lijstjes maken! Alleen kopen wat je echt nodig hebt.

Als dat goed gaat,kan je altijd leuke dingen doen met je geld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geld dat je hebt kun je maar 1 keer uitgeven.
En je kunt niet meer uitgeven als dat je hebt.
En er vooral van proberen van te genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je altijd een paar potten pindakaas in huis hebt en veel brood in de vriezer voor als de maand te lang duurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoop dat je de tip kunt geven dat ze met hun geld omgaan zoals je al jaren geleden begonnen bent, om het hen te leren. Sparen als het kan, uitgeven als het nodig is.En niet verder springen dan je polsstok lang is
anneliez
13 jaar geleden
Eigenlijk ben je dan al te laat met goede geldtips. Daar kun je al vanaf zes jaar mee beginnen. Geef zakgeld en leer ze sparen voor dingen die ze willen kopen. Laat ze baantjes nemen en laat ze sparen. Leen ze geen geld. laat ze zelf die scooter en dat rijbewijs betalen. Geef het goede voorbeeld en laat zien dat je zelf ook wel eens moet rekenen om iets te kunnen kopen, of dat je soms moet kiezen tussen twee dingen omdat je nu eenmaal niet alles kunt hebben.
Leen ze geen geld. Geef ze liever een keer een goede jas en een paar schoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tel je vaste lasten bij elkaar op en zet elke maand dat apart weg op een speciale v.l. rekening,

Probeer ook iets te sparen voor vakanties, verjaardagen, onverwachte reparaties of nieuwe aanschaf.

Van wat er dan nog over is, delen door 4 en dat is dan het weekpotje wat op mag.

En vooral nooit geld lenen voor luxe dingen, want daar kom je nooit meer vanaf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg ervoor dat je altijd op de laatste dag van de maand je salaris en 50 euro op de rekening hebt staan stort die 50 euro op je spaar rekening als appeltje voor de dorst. na 12 maanden mag je er 300 euro van af halen en daar iets leuks van doen of bij de vakantie leggen. Zo hebben ze altijd wat achter de hand een veilig gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kies nooit voor rood staan. Onder de nul is niet jouw geld.
13 jaar geleden
eerst de vaste lasten en dan pas de leuke dingen.
zorg dat je geld opzij zet voor noodgevallen.en nooit rood staan.je bent als ouder verantwoordelijk voor de schulden van je kind.laat ze op nibud jong kijken voor tips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Je weet hoe je met geld om moet gaan, want dat vertel ik je al lang'.

Maar voor het geval je het vergeten was: Lenen kost altijd meer dan sparen. En aan het einde van de maand wil je ook eten, dus deel je geld op in week-bedgetten. Zo ben je zeker dat je ook op de 28e 's avonds te eten hebt. Je auto stopt er op een bepaald moment mee: Spaar nu, zodat je dan een auto kan kopen. De vakantie is pas over 8 maanden. Zet nu elke maand 50 euro weg, dan heb je straks 400 euro klaar staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel mijn moeder het vroeger al tegen mij zei, en mijn opa ook is het er niet van gekomen, ga sparen Alex... Achteraf denk ik, ze hadden wel gelijk. Ga sparen voor later en geef niet meer uit dan je kan veroorloven. Neem geen krediet enz. Op=Op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sparen op aanbiedingen letten zijn loon vergelijken met zijn benodigdheden en hij moet opletten met zijn geld voor onverwachtse vernielingen reparaties en vervangingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leef zuinig en rein,
Dan is het leven fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goedkoop is vaak duurkoop
Denk 2x na of je iets echt wel nodig hebt
Geld lenen kost geld
Zorg voor een (kleine) reserve
Een keertje niet op vakantie is geen ramp
Koop duurzame spullen en doe goedkoop boodschappen
Gun of beloof jezelf af en toe een extraatje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je een dak boven je hoofd houdt.
Dus draag er zorg voor dat je de huur altijd op tijd overmaakt aan de verhuurder.

Vanuit die basis begint de zelfstandigheid in het leven.
Anders is het weer terug naar af. (ouderlijke woning)
Met betrekking tot het energiegebruik dat heeft men zelf in de hand.

Bel prepaid en neem een gecombineerd internetpakket.
Bedenk dat je heel veel op internet kunt lezen ipv overal abonnementen voor te gaan aanschaffen.
Ontdek de bibliotheek.

Verdiep je in de noodzaak tot aankoop van nieuwe spullen
als het ook tweedehands kan.
Koop wijs in mbt boodschappen doen.

Leen niet en leen niets uit.
Dat is het begin van het einde.
Alleen als je later beter in de slappe was zit,
dan stel je de normen bij.

Succes verzekerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjah, het ligt er natuurlijk aan wat voor een karakter je kind heeft, maar bij mij persoonlijk werkte de 'op-je-bek-gaan-tactiek' erg goed.

Ik kreeg een vast bedrag van mijn ouders. Dit bedrag is 4 jaar lang hetzelfde gebleven. Als ik krap bij kas zat, dan had ik pech. Als ik op vakantie wilde, moest ik een paar maanden sparen.
Mijn ouders zijn daar heel consequent in geweest en dan leer je het vanzelf.
Je leert vooral: op is op, maar iedere keuze die ik maakte zag ik terug in mijn portemonnee.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een soortelijke vraag staat nog open.
Vraag nummer 90014.
Weliswaar gaat dat alleen over eten en geld, maar er staan bij de antwoorden heel veel bruikbare tips.
Andere tips kunnen zijn, vooral niet meedoen met elke hype die er is. Een mobile telefoon kan makkelijk 8 jaar mee, een laptop kan jaren en jaren mee, zet je fiets goed op slot zodat ie niet gejat wordt, wees erg zuinig met energie, niet onnodig lichten laten branden, kraan laten lopen, ramen open met verwarming aan, alle stand-by apparaten helemaal uitzetten, opladers uit stopcontact, koopjes en aanbiedingen en uitverkopen in de gaten houden, je haar laten knippen door een vriend(in), ga op de fiets i.p.v. met auto of scooter, blijf weg bij fastfood ketens, neem een bijbaantje waar je vaak kan werken......
En besef dat elke cent die je uitgeeft, ook binnen moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef niet meer uit dan dat er binnenkomt.
Ik ben ervaringsdeskundige en dat is echt een hele belangrijke tip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een zin:

geef geen geld uit wat je niet hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goede tip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt, kan zelf niet eens rood staan en ben blij toe.
'Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen.'
En: 'Leen nooit geld voor een auto.'

Het is er bij mij van jongs af ingedramd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gesproken !
Dit boekje voor ze kopen in geval dat ze gaan studeren.

https://winkel.nibud.nl/pages/page.aspx?c=productdetail&aid=25
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef 90% minder uit dan je zou willen, en je overleeft het wel!

:-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gwn genieten van het leven, en zorgen dat je een goeie baan hebt. Maar af en toe een beetje uitgeven is niet erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd een achterdeurtje houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd eerst de lasten,dan pas de lusten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst sparen, dan kopen.