Wat zijn de gevolgen als ik voor het einde van de looptijd wil stoppen met de lijfrentepolis?

Blijft het reeds betaalde dan staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ga even van 2 situaties uit omdat ik uit je vraag niet precies kan afleiden welke situatie geldt.

Situatie 1: Je wil stoppen met de lijfrentepolis en het bedrag laten afkopen....
Dan zal er berekend worden hoeveel je polis waard is en met inhouding van een boete dit bedrag worden overgemaakt.

Situatie 2: Je legt per maand een bedrag in, en wil daarmee stoppen....
Dan kan het zo zijn dat het bedrag dat je polis nu waard is gewoon blijft staan en dat deze in de toekomst zal vermeerderen of verminderen al naar gelang de onderliggende aandelen stijgen of dalen. Of dit zomaar mag van je verzekeraar weet ik natuurlijk niet; het kan zijn dat je verzekeraar eist dat je gelijk je polis afkoopt.

Kernwoorden voor een correcte beantwoording van je vraag zijn: Polisvoorwaarden, Assurantietussenpersoon, Verzekeraar. Oftwel: Lees de polisvoorwaarden goed door en vraag het desnoods even na bij je assurantietussenpersoon of je verzekeraar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er zal een boeteclausule gelden denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het ergste geval betaal je een paar procent boete. Ligt een beetje aan de boeteclausule die is opgenomen in de polis...

En als je dan toch wilt stoppen en er zit een boeteclausule in? Dan kun je het beter gelijk uit laten betalen en dan weg zetten op een spaarrekening bij je eigen bank. De boeteclausule is in bijde gevallen identhiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verzekeringsmaatschappij kan je vertellen wat er zal gebeuren. Uiteraard krijg je niet het bedrag dat je aan het eind van de rit had verwacht, maar dat had je al gesnapt.

En meestal heb je die polis met een doel. Als dit is het afbetalen van je hypotheek, zal het wellicht niet mogelijk zijn de polis te stoppen, zonder eerst de hypotheek af te lossen. Als het is voor je oude dag, kun je de polis stoppen en met de opbrengst iets anders gaan doen.