Betalen mensen van politie je deur als ze je deur in trappen terwijl je niet thuis bent en niet schuldig bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja, je krijgt dan in principe de schade vergoedt:

http://www.wodc.nl/images/1530_volledige_tekst_tcm44-162880.pdf
De huidige voorzieningen voor schadevergoeding
In de praktijk bestaan er verschillende mogelijkheden om in aanmerking te komen voor
vergoeding van schade voor strafvorderlijk optreden. Grosso modo kunnen
gedupeerden trachten hun schade te verhalen langs strafrechtelijke, civielrechtelijke en
bestuurlijke weg.
In het eerste geval kan men een beroep doen op artikel 89 e.v. en 591 (a) Wetboek van
Strafvordering, in het geval schade is geleden als gevolg van inverzekeringstelling of
voorlopige hechtenis en hun zaak is geëindigd zonder oplegging van straf of maatregel
(of na oplegging, maar voor een feit waarvoor geen voorlopige hechtenis is toegelaten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja, de politie vergoedt schade
heb je er ervaring mee of verwacht je een inval ;)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zou ik maar niet op rekenen.

Er stond net een stuk in de krant over een ondernemer van wie de auto in beslag genomen was door de politie omdat hij nog een belastingschuld zou hebben.
Bij navraag bleek het een fout van de belasting. Hij was de auto enkele dagen kwijt en de politie heeft hem beschadigd bij de in beslagname.
Een excuus heeft de man nooit gehad en ook is hem geen schadevergoeding aangeboden.
Dus ik denk dat je ook naar vergoeding van de deur kunt fluiten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er is blijkbaar al een casus in deze geweest bij een rechtbank, zie hier de uitspraak.
Over een rekening aan de politie wordt niet gesproken, of de huurder of de verhuurder moet betalen:
http://advies.interveste.nl/advies/de-kleine-Suggeste/deur-huurwoning-beschadigd-bij-inval-politie-wie-betaalt

In engeland is het al niet anders:
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/40856/Politie_trapt_deur_in_en_laat_oudje_betalen.html