Piercing in of niet? sta ik in mijn recht?

Ik heb een tongpiercing laten zetten en nu wil mijn werkgever mijn verbieden om deze tijdens het werk te dragen.
Ik heb altijd gedacht dat je alleen geen piercings of tattoos mag hebben die in het zicht worden gedragen.
Nu zie je bij mijn de piercing niet omdat hij vrij ver naar achteren zit en ik heb een kleine overbeet waardoor je hem ook niet ziet.

Wie kan mijn vertellen of ik in mijn recht sta of niet?! Ik heb heel internet afgespeurd maar ik kom er niet zo goed uit...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Je hebt retainers. Dit zijn doorzichtige piercings die je tijdelijk kan dragen zodat ze nog minder zichtbaar zijn.
2 kleine doorzichtige platte plaatjes liggen dan op je tong, dus er is geen balletje zichtbaar.

https://www.alloverpiercings.nl/artikel/tongpiercing-retainer

2,95 per stuk, daarvoor zou ik het niet laten dit te proberen.

Wie weet is je baas hier wel oke mee, waarschijnlijk ziet hij hem zelfs niet.
Voorkomen is beter dan genezen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan! succes :)

Andere antwoorden (12)

Je kunt het beste je baas te vriend houden en hem gewoon op je werk uitdoen, want dan bespaar je je problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij mag zelf weten wat je doet, maar idd wat bovenstaande zegt. zou ik je aanraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je werk uitdoen klinkt inderdaad makkelijk, het enige probleem is dat de tong vrij snel dichtgroeit. Toen ik toerisme studeerde moest ik hem ook uit. Dat wilde ik niet dus in plaats van dat ik hem uit deed kocht ik een doorzichtig bolletje voor op de bovenkant. Deze zie je nl bijna niet. Maar ik zou ook je baas uitleggen wat je hierboven in je vraag beschrijft, dat je hem zowiezo niet ziet behalve als jij je tong uitsteekt. Tenzij je een heel apart beroep heb zal je dat vast niet doen op je werk. Lekker inhouden. Je ziet hem toch niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt volkomen gelijk
hij zit in je mond
volgens de arbowet mag je baas uit veiligheidoverwegingen een piercing verbieden bv een wenkbrouw piercing of een lip piercing kan je mee ergens achter blijven hangen
je baas kan die in je mond niet verbieden mede omdat je die niet ziet
neem eens contact op met de arbo hierover zei kunnen je meer erover uitleggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mee eens. De baas maakt in grote lijnen uit hoe het personeel eruit ziet.
Als je stewardess bent bij de KLM en je komt met je regenpak aan het vliegtuig in, kun je meteen vertrekken.
De baas maakt uit wat de uitstraling van zijn bedrijf is en niet iemand die een piercing wil.
Ik wil hier ook geen vertegenwoordiger met een hanenkam of tatoeages of een reeks gouden pinkringen. Je vertegenwoordigt ZIJN (of haar) bedrijf, dus heb je je te conformeren aan zijn (of haar) eisen wat dat betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vlieg veel maar heb nog nooit een stuwardes met een regenpak gezien dus verkeerde vergelijking
en zij staat niet de hele dag met haar mond open en dat jij het niet wilt is jou keuze ,in je mond ligt t anders
wat voor werk doe je?
ik kan me voorstellen als je een representatieve functie hebt, dat je werkgever het niet gepast vindt.
of je in je recht staat weet ik niet.
kan me niet voorstellen dat je werkgever je hierom zou ontslaan als hij/zij verder helemaal tevreden over je is.
het kan de spreekwoordelijke druppel zijn om je uit het bedrijf te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Recht... tja wellicht kom je er achter dat hij het je niet kan verbieden maar dan wat.. ga je een rechtszaak beginnen?:p vervolgens kan hij je vervolgens toch afwimpelen om een andere flauwe reden. luister nu maar gewoon naar die baas het is trouwens ook een vorm van etikette. ik weet niet waar je werkt. maar bij de supermarkt waar ik werkte moest men piercings afplakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk zal hij er misschien niets aan kunnen doen, dat kan alleen als dat in je contract is afgesproken maar het kan zo zijn dat anderen zich aan storen en wat je functie precies is. Je gaat ook niet in een overall naar kantoor en hoe onbenullig het soms mag lijken, het leven bestaat soms uit aanpassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als baas van mijn bedrijfje zeg ik altijd :"Medewerkers moeten wel een beetje in het behang passen."
Als iemand hier een tongpiercing zou nemen, zou ik daar zeker iets van zeggen. Als zij zou weigeren die uit te halen, zou ik het contract niet verlengen.
We hebben hier een keer iemand gehad die in een veel en veel te korte rok liep. Uiteindelijk heeft haar dat haar baan gekost.
De "baas" , hoe vervelend dat woord misschien ook in jouw oren klinkt, maakt uit welke uitstraling het bedrijf heeft.
Als jij daar wilt werken, heb je je gewoon aan te passen en anders moet je een baan zoeken waar je piercings geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het gaat om een baan waarbij representativiteit heel belangrijk is, kan ik me voorstellen dat je werkgever tegen zo'n piercing is. Hij of zij kan bezwaar maken vanuit het idee dat dingen als piercings en tatoeages niet ten goede komen aan de uitstraling / het imago van het betreffende bedrijf of de organisatie in kwestie. Maar ik begrijp dat je piercing niet of nauwelijks zichtbaar is, dus dan vind ik het eigenlijk onredelijk om 'm te verbieden. Je zou bijna gaan denken dat je werkgever iets anders tegen je heeft en het nu via de omweg tongpiercing gaat spelen....Maar misschien ben ik nu wel heel erg achterdochtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat er iets over in het contract? Als je daarvoor getekend heb dan zijn de regels waar je je aan te houden hebt.

Misschien moet je jezelf de vraag stellen waarom jij het niet uit wilt doen. Zet die redenen eens bij de vraag, dan kunnen we daarop reageren.
13 jaar geleden
De piercing is kennelijk wel te zien, anders had de werkgever ook niet geweten, wanneer je hem wel of niet in hebt.

De werkgever kan van een werknemer eisen, dat hij er representatief uitziet. Een piercing past niet bij elk soort werk.

Je kunt de zaak nu op de spits drijven, door tegen de wil van de werkgever in de gaan, maar uiteindelijk zul je daar alleen maar narigheid mee krijgen. je schiet er in elk geval niks mee op.

Gebruik zo'n doorzichtige dummy, om dichtgroeien te voorkomen en iedereen is waarschijnlijk weer blij.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als je de piercing niet kan zien, hoe weet hij dan dat hij er zit.
Kledingzaken, uitzendbureaus, reisbureaus ect mogen het verbieden ivm reprecenratieve uitstraling.
Een mc Donalds bvb uit hygiëne.