Ik ben onder de 65 jaar, maar mijn uitkering (ben afgekeurd) is 961 euro netto, heb ik recht op aanvulling? Wat is het minimum waar je van moet leven?

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik heb nu een ANW uitkering (ik ben pas weduwe geworden) en krijg geen pensioen van mijn overleden man omdat wij te kort getrouwd waren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe lang was je getrouwd? want je hebt recht op pensioen over de periode dat jullie getrouwd waren, ook al was dit kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij ook ja

Antwoorden (5)

Dat is ruim 100 euro boven bijstandsniveau, dus U heeft waarschijnlijk geen recht op aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk om daar antwoord op te geven maar het volgende vond ik op een site (zie bron)

Ben je getrouwd of woon je samen, dan heb je recht op een AOW-uitkering van 50% van het netto minimumloon. Als jij en je partner beiden 65 jaar of ouder zijn, krijg je samen een AOW-uitkering van 100% van het netto minimumloon. Als je 65 wordt en je hebt een jongere partner, kun je een toeslag krijgen op je eigen AOW-uitkering. Let op: wie in 2015 (of later) 65 wordt, krijgt geen toeslag meer voor een jongere partner.
De AOW-bedragen in 2010:
Eén gehuwde of samenwonende:
€ 732,84 per maand bruto (excl. vakantiegeld)
Maximale toeslag voor jongere partner:
€ 686,78 per maand bruto
Alleenstaande
€ 1.052,23 per maand bruto (excl. vakantiegeld)
Alleenstaande met kind jonger dan 18 jaar:
€ 1.323,93 per maand bruto (excl. vakantiegeld)
Heb je tussen je 15e en 65e enige jaren in het buitenland gewoond, dan kan je AOW gekort worden met 2% voor ieder jaar dat je in het buitenland verbleef.
Ga voor meer informatie naar www.svb.nl, de website van de Sociale Verzekeringsbank, de instantie die de AOW-uitkeringen verzorgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de enige die hier echt antwoord op kan geven is de sociale dienst in uw gemeente.
Niet alle gemeentes hanteren dezelfde voorwaarden voor bv maatschappelijke participatie, of een collectieve ziekenverzekering.
U kunt ook eens kijken op de site www.berekenjerecht.nl
Hier wordt al veel duidelijk
anneliez
13 jaar geleden
Je anw is een pensioen van je overleden man. Deze krijg je tot je 65ste daarna krijg je een gedeelte van zijn opgebouwde pensioen. Als je afgekeurd bent zou je ook een aow uitkering moeten hebben. Als je die hebt ben je nog steeds solisitatie verplicht.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ANW en pensioen zijn verschillende dingen
Pensioen is opgebouwt door de partner tijdens de werkzame periode in zijn leven.
ANW is de Algemene Nabestaande Wet een uitkering die je als weduwe ontvangt van de SVB Bank als je aan de voorwaarde voldoet. Dat is in ieder geval kinderen hebben onder de 18, heb je die niet ontvang je geen ANW.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's niet helemaal waar Nelly3. Je kan ook Anw krijgen als : je partner in Nederland woonde of werkte én je jonger dan 65 jaar bent én je voor 1 januari 1950 geboren bent óf je voor minstens 45% arbeidsongeschikt bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron1212: Afgekeurd worden - AOW krijgen - Sollicitatieplicht? Ik ben bang dat je een aantal wetten door elkaar haalt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt Bonbini, was ik vergeten te vermelden, bedankt voor de aanvulling
ronron1212
13 jaar geleden
wao
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-) graag gedaan! Het is ook niet makkelijk om door aaaaaal die bomen het bos nog te zien. Al die wetten, al die regels, al die uitzonderingen, al die voorwaarden, pffff.
Kijk in ieder geval eensop de site rechtopgeld.nl
Je kan in aanmerking komen voor verschillende regelingen, zoals huurtoeslag.

Verder maakt het veel uit of je (jonge) kinderen hebt.
Heb je een of meerdere kinderen onder de 18 dan heb je recht op een ANW uitkering. Hier wordt wel je uitkering vanaf getrokken dus dat zal niet veel meer opleveren.

Vaak krijg je van de begrafenis ondernemer een boekje met uitleg over dingen die je moet weten over het regelen van financiën na het overlijden van je partner, daar staat ook in waar je recht op kan hebben.

Maak een afspraak bij de gemeente of het maatschappelijkwerk, deze kunnen je verder helpen.