ARTIKEL 13 FEESTDAGEN
1. Erkende feestdagen zijn: nieuwjaarsdag, eerste paasdag, tweede
paasdag, Hemelvaartsdag, eerste pinksterdag, tweede pinksterdag,
eerste kerstdag, tweede kerstdag en de dag waarop op grond van een
besluit van de overheid Koninginnedag wordt gevierd en 5 mei, mits 5
mei, blijkens publicatie in de Nederlandse Staatscourant, als nationale
feestdag wordt gevierd.
2. Een werknemer kan eenmalig in plaats van eerste paasdag, tweede
paasdag, Hemelvaartsdag, eerste pinksterdag, tweede pinksterdag,
eerste kerstdag en tweede kerstdag (een) andere, vanuit godsdienstige
opvattingen door die werknemer gewenste, feestdag(en) aanwijzen.
Aanwijzing van een alternatieve feestdag onder vermelding van de
erkende feestdag waarvoor hij in de plaats komt, dient schriftelijk te
geschieden.
3. Als een werknemer werkzaamheden heeft verricht op een erkende dan
wel door hem aangewezen alternatieve feestdag tussen 02.00 uur tot
02.00 uur van de dag daaropvolgend, heeft hij voor ieder gewerkt uur of
gedeelte van een uur recht op vervangende vrije tijd. De te compenseren
vrije tijd dient te worden toegekend in de periode van 26 weken volgend
op de feestdag. Als compensatie in vrije tijd niet mogelijk is, moet
uiterlijk binnen 4 weken na afloop van de periode van 26 weken per
gewerkt uur of gedeelte daarvan een toeslag à 50% van het betreffende
uurloon, of gedeelte ervan, worden uitbetaald.
4. Dit artikel is niet van toepassing op de werknemer die volgens het
bepaalde in lid 1 onder c van artikel 11 is ingedeeld in een
wachtperiodiek.