Als ik met mijn vrouw een gezamenlijke bank- of girorekening wil openen is er dan verschil tussen een EN/EN en een EN/OF -rekening?

Toegevoegd na 5 minuten:
ik weet eigenlijk niet of die 2 rekeningen als zodanig nog bestaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Jazeker bestaan beide rekeningsoorten nog.
De en/of rekening is de meest bekende, bijna ieder getrouwd of samenwonend stel heeft dit type rekening. In dat geval zijn er 2 rekeninghouders, maar er kunnen ook en/of rekeningen bestaan, tussen nog meer mensen. Het betekent dat die mensen samen verantwoordelijk zijn voor de rekening, maar in de praktijk zelfstandig handelingen mogen doen, zoals betalingen en geldopnames. Pas bij het opheffen of inhoudelijke wijzigingen, moeten alle rekeninghouders mee tekenen, bijv. een adreswijziging.

Bij een en/en rekening mogen de rekeninghouders geen handelingen verrichten, zonder medeweten van de andere rekeninghouder(s). Ze moeten dus alles gezamenlijk doen, en samen betaalopdrachten tekenen, samen geld opnemen ed. De en/en rekening wordt , vanwege alle praktische bezwaren maar heel weinig gebruikt, soms wordt de en/en rekening geopend voor verenigingen of stichtingen, en soms zien we het ook bij de zgn "erven van"rekening. (een rekening die de geldelijke boedel bevat van een overledene, die wordt beheert door de erfgenamen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je allesomvattende en heldere uitleg.
merci !

Andere antwoorden (1)

en/en betekend dat jullie altijd allebei moeten akkoord gaan met een bepaalde handeling.

en/of betekend dat jullie allebei een handeling kunnen doen, maar ook dat 1 van jullie beide dezelfde handeling kan verrichten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus er is een belangrijk verschil. Alleen kan iemand niet handelen. Kijk goed uit, want in geval van er een persoon er niet is (ziekte of overlijden) kan er met die rekening niets meer gebeuren.

Toegevoegd na 6 minuten:
zowel en/of als en/en bestaan.

en/en wordt voornamelijk gebruikt bij bankspaarrekeningen die gelinkt zijn aan een hypotheek. Dan kan een persoon niet zomaar met de spaarcentjes vandoor gaan.