Vraag over bijtelling leaseauto in combinatie met eigen bijdrage (zie toelichting)

Ik heb een auto uitgezocht die ik als leaseauto van m'n werkgever mag gebruiken. Aangezien ik een maximum heb, houd ik een eigen bijdrage van 300 euro over. Deze wordt dus netto op m'n loon ingehouden. Daarnaast moet ik ook betalen voor m'n privegebruik van de auto aangezien ik meer dan 500km privé rijd. Wanneer de bijtelling (14%) op de cataloguswaarde ook 300 euro bedraagt (ook per maand), heb ik dan per saldo geen bijtelling en komt alleen de eigen bijdrage voor mijn rekening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Voor de bepaling van het loon waar loonheffing over wordt geheven wordt de waarde van het prive-gebruik van de auto opgeteld bij het periodesalaris (samen met de vergoeding ZVW. De eventuele spaarloonregeling, pensioenpremie en werknemersbijdrage voor de auto gaan hier weer van af.

Dus als je een eigen waarde privegebruik van 300 euro hebt en een werknemersbijdrage van 300 euro dan is het resultaat 0 en wordt er op dat deel dus netto geen loonheffing afgetrokken.

Helaas voor je is het echter ook zo dat de 300 euro wel ook nog van het loon zelf worden afgetrokken, dus na de aftrek van de loonheffing wordt de 300 euro wel in mindering gebracht. Ik heb hiervoor mijn loonstrookje er even naastgelegd.

Je kunt dit ook narekenen op onderstaande rekenmodule.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb het even in een fictief tabelletje gezet, waarbij ik voor het gemak 50% voor de heb gerekend en verder geen rekening heb gehouden met zaken als spaarloon, vergoeding ZVW, WGA premie en bijdrage ZVV.

Toegevoegd na 10 minuten:
NB. Ik had wel de pensioenpremie erin gezet, maar dat doet er verder voor de berekening niet toe. Je kunt op de afbeelding klikken voor de tabel, de preview werkt vandaag niet goed of pas heel laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij heb je dan een eigen bijdrage van 300 en een bijtelling van 300 maakt 600 euro totaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die 7ish;

Ik denk dat je gelijk hebt; de eigen bijdrage voor privégebruik mag je verrekenen met de fiscale bijtelling en dan zou jij inderdaad op nul uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de Fiscus is de bijtelling 14 % van de nieuw waarde. Maal het belasting tarief waar je in valt dus wel het hoogste wat voor jou geld. De beigenbijdrage mag in mindering worden gebracht. Dit behoort via de salaris administratie te worden geregeld. Het is niet zo dat je een eigen bijdrage moet betalen om dat je meer dan 500 p/j betaald. Deze grens heeft te maken met of je wel of geen km registratie moet bijhouden en daar om geen bijtelling hoeft te betalen.
ronron1212