Wat is bankers day?

Het zal wel een dag voor bankiers zijn, maar wat wordt er precies gevierd en waar is de dag op gebaseerd?

Ik vraag het naar aanleiding van deze zin uit het nieuws:

"Elders in Europa deden de beurzen het wat rustiger aan. Londen houdt vandaag de deuren dicht vanwege Bankers Day"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit heet ook wel 'Bank Holiday', en de verlaring is simpel: dat is de dag dat bankiers vroeger de balans opmaakten, en daarbij het geld in de kluis ook telden. Die dag waren de banken dicht, omdat je niet kunt tellen als de hoeveelheden de hele tijd veranderen. En de winkels bleven dicht omdat ze anders hun geld aan het eind van de dag niet konden deponeren.

Tegenwoordig is hier veel van geautomatiseerd, maar de Bank Holiday heeft de tijd overleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sluiten en beste aanmerken dan maar!

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is dat gewoon een andere benaming voor een feestdag, waarop alle banken (en beurzen) dicht zijn. Dit artikel ging waarschijnlijk over 1 mei, dan vieren ze bijna overal, behalve in nederland, de dag van de arbeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Portugal zijn op "Bankers Day"niet alleen de banken gesloten, maar alle overheids instellingen en een aantal groothandelsbedrijven zijn dan ook dicht.Ze houden wel van een dagje vrij hier...