Is dit werkweigering ?

Toen ik bij de firma begon waar ik nu zit gingen onze machines niet over de grens.
Maar steeds vaker gaan er machines naar het buitenland.
Nou ben ik elektromonteur en loop ook de storingen af maar ik wil niet vliegen vanwege mijn vliegangst.
Ik ziet het een keer gebeuren dat ik naar bijv. mexico moet voor een storing.
Maar dat zegt deze jongen toch echt NEE !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Aan een reis naar het buitenland zitten véél meer consequenties dan alleen het vliegen. Je bent dan voor langere tijd, minstens dágen, van huis en zoiets valt niet onder een standaard werk-contract.
Voor een dergelijke vorm van dienstdoen moeten er clausules zijn opgenomen in het arbeidscontract waarin staat hoe vaak (maximaal) , hoe lang (maximaal), tegen welke vergoeding e.d.
Staat dat niet in je contract, dan kun je eenvoudig weigeren door te zeggen dat je --om welke reden dan ook-- 's avonds thuis wil zijn en dat dat de baan was zoals je die geaccepteerd hebt.
Natuurlijk kun je daar aan toevoegen dat je vliegangst hebt en ook om die reden niet van huis wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Op dit vraag of dit werkweigering, is het antwoord ja. Ben je het verplicht, nee: als het niet duidelijk in je taakomschrijving (cq contract) staat. Is het slim om te weigeren, nee: maar dat kan je zelf ook wel bedenken in deze economische mindere tijden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In mijn visie kan je twee dingen doen. Je zegt vliegangst te hebben. Een angst hebben is 1 maar er niets mee doen maakt de angst groter (ik heb hier over al meer geschreven op GV). Je zou je angst serieus kunnen aanpakken om je zelf naar een niveau hoger te liften. Als je dat niet ziet zitten, zou je naar je werkgever kunnen gaan en in alle eerlijkheid uitleggen waarom naar het buitenland met een vliegtuig geen optie is. Misschien kan je werkgever je dan wel naar een land sturen die dichterbij en per auto te rijden is. Zoals Duitsland, Belgie enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je hebt toch een duidelijke reden vraag maar of ze de boot willen bepalen voor jou (dan wijzen ze toch ook naar hun hoofd) gewoon niet doen ps. wordt lid van de bond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is werkweigering, maar de vraag is hoe erg dat is. Als je met je baas over je vliegangst praat, zal hij/zij je echt niet het vliegtuig in schoppen.

Maar je kunt niet verwachten dat het bedrijf voor eeuwig blijft opereren op de manier waarop je het bij indiensttreding aantrof.
paulus811
13 jaar geleden
Als je last van vliegangst heb,dan zou ik dit nu al aangeven bij je werkgever.
Zodat je er nooit op het laatste moment mee aan hoef te komen.
Een beetje baas zal begrip hebben voor jouw situatie.
En dan zie ik het niet als werkweigering,omdat het duidelijk van te voren heb aangegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En misschien met de baas bespreken of je - als vliegen tzt toch nodig is - een vliegangsttraining kunt doen, want je kunt er vanaf komen.
Misschien kunnen jullie de kosten daarvoor delen, bijvoorbeeld.
Dat zou kunnen, afhankelijk van je arbeidsovereenkomst.
Maar werkweigering is een ernstig conflict, dat je moet zien te voorkomen. Ga zo snel mogelijk praten met je leidinggevende en speel open kaart over je probleem. Er zijn dan oplossingen mogelijk. Bijv. dat je geen opdrachten in het buitenland krijgt, of dat je een cursus tegen vliegangst krijgt aangeboden. Het laatste is natuurlijk het beste, dan kun je ook eens een keer lekker ver weg op vakantie.
13 jaar geleden
Beste Hansian,
Heb je het er al over gehad met je leidinggevende? Je zou open met hem het gesprek kunnen aangaan, bijvoorbeeld door te vertellen dat je vliegangst hebt en bang bent dat je een keer naar bijvoorbeeld Mexico moet voor een storing. Werkgevers zijn ook mensen en als jij je verhaal zo vertelt dat hij zich kan inleven, loopt het 9 van de 10 keer goed af.
Begin je gesprek niet met : "Nou, denk maar niet dat deze jongen gaat vliegen." Dan loop je een groot risico dat je werkgever de strijd met jou aangaat en dat het erop of eronder wordt voor jullie beiden. Dan heb je kans dat je er zelf uit vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt aan het contract wat je hebt afgesloten als daarin staat het werkgebied is NL dan is het zeker geen werkweigering alleen moeten jullie nadere afspraken maken over de invulling van het contract.
Bespreek het met je leidinggevende zodat hij niet voor een voldongen feit staat op het moment dat hij je in wil plannen. Als hij/zij het op voorhand weet dan kan hier rekening mee gehouden worden en komt het niet tot een conflict. Anderen vinden het misschien geweldig om op kosten van de zaak naar bv mexico te gaan en willen graag jij kan dan meer de lokale zaken oplossen. Win win voor iedereen.