hoeveel geld wordt er maandelijks aan zorgtoeslag uitgekeerd door de belastingdienst??

En kan dit geld niet veel beter besteed worden? Ik werk fulltime en ontvang 40€ per maand. Maar ik heb niet het idee dat ik niet rond kom zonder die 40€. En zo zullen er velen zijn. Is het dan niet verstandiger om dit bedrag te gebruiken om onze economie weer op gang te helpen door de belasting te verlagen of om staatsschulden af te lossen? Of benzine goedkoper te maken? Enz enz.. NB: de mensen die het echt nodig hebben gun ik het natuurlijk van harte

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

op de site van de belastingdienst kun je zelf berekenen waar je recht op hebt
daar kun je dat ook laten aanpassen of stopzetten als je dat wilt
je krijgt volgend jaar een herberekening
als je teveel hebt gekregen moet je betalen als je te weinig hebt gehad krijg je terug

Toegevoegd na 10 minuten:
hoeveel er uitgekeerd wordt kun je niet zeggen dat heeft met zoveel factoren te maken zoals inkomsten , gehuwd,kinderen enz enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zorgtoeslag is destijds in het leven geroepen als compensatie voor het opheffen van het ziekenfonds - ziektekostenverzekeringen waren duurder en op deze manier werd dat verschil rechtgetrokken.
Ik weet niet meer waar destijds de grens lag waarboven je niet meer in aanmerking kwam voor het ziekenfonds, maar ook bij de zorgtoeslag is er een grens: "Uw inkomen mag niet hoger zijn dan € 33.743 per jaar, of € 50.000 als u samenwoont."
Dus eigenlijk is het verschil vooral dat het geld nu individueel wordt uitbetaald in plaats van via de ziekenfondsen.
Veel mensen hebben dit geld inderdaad hard nodig.

Ik kan niet zo snel vinden hoeveel het totaalbedrag nu is, in 2003/2004, toen de wet gemaakt werd, was de schatting: "Op basis van de huidige gegevens en de hoogte van de geraamde premie komen ongeveer 6,1 miljoen huishoudens, waarvan 3,6 miljoen eenpersoonshuishoudens, in aanmerking voor de zorgtoeslag. Bij deze aantallen gerechtigden leidt de regeling tot een budgettair beslag van ongeveer €2,1 miljard." (Waar dan ook nog bijstaat: "Door uit te gaan van een standaardpremie en genormeerde premiekosten en niet van de werkelijke premies en ziektekosten, wordt tevens een bijdrage geleverd aan het beperken van de administratieve lasten.")

2,1 miljard (het zal nu iets meer zijn) is in het gehele Rijksbudget een klein bedrag.
Daarnaast is een zorgverzekering verplicht, en is benzine gebruiken een keuze...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De premies van de zorgverzekeringen zijn de laatste jaren enorm verhoogd en zullen in de komende jaren nog dermate meer verhoogd worden dat het echt de pan uit gaat rijzen. Om mensen met een laag inkomen tegemoet te komen kunnen ze aanspraak maken op zorgtoeslag. Niemand is daartoe verplicht dus wie die toeslag niet wil hoeft hem niet aan te vragen. Als je de benzineprijs of de belasting gaat verlagen inplaats van de rechthebbenden te compenseren valt een gedeelte van dat geld weer toe aan mensen die er eigenlijk niet voor in aanmerking komen.