De hulp aan Griekenland, en het fonds voor slecht presterende Eurolanden, zorgt volgens mij voor een inflatie. Hoe kan ik mijn spaargeld beschermen!

Het geld op de bank laten staan is dat nog wel een goede oplossing, de rentes zijn laag, de dekking door de overheid niet maximaal. Moet ik mijn geld beleggen? Of iets wat meer waarde vast is daarvoor terug kopen. (Grond / vastgoed) Dit zijn niet mijn specialismen! Ik ben zelfstandige zonder schulden. Dus investeren in het eigen bedrijf is natuurlijk ook een optie. Alleen bij problemen bij het bedrijf kan ik ook mijn privé vermogen direct kwijt raken. (BP, DSB als voorbeeld). Ook Goud heb ik overwogen, echter het heeft nog nooit zo hoog gestaan, en kan volgens mij alleen nog maar omlaag. Kan iemand mij helpen om een belegging / investering te kiezen die niet bol staat van de hete lucht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

De veiligste investering is eigenlijk altijd een staatsobligatie.. Jij geeft jouw geld [indirect] aan de staat. De staat betaalt jou een vast percentage per jaar, en na de looptijd krijg je je geld terug. Staatsobligaties worden eigenlijk altijd terug betaald (Pas als de staat failliet is neit meer) en de rente is redelijk (Ik geloof rond de 4 procent momenteel; De inflatie schommelt rond de 1 procent, dus is 4 procent een goed genoeg rendement.

Toegevoegd na 22 minuten:
Waardevast is ook altijd edelmetalen. Ik heb zelf in de bank een paar zakken 99,99% zilveren morgan dollars liggen. Je kan ook zogenaamd 'bullion' goud en zilver kopen: 99,9% puur zilver of goud in staafjes met vaste hoeveelheid. Dan ben je zeker van de waarde. Bijkomend voordeel: Het is onbekend vermogen & dus niet belast :D

Voordeel van de munten is: Je kan ze nog eens in stukken knippen en mee betalen als het echt mis gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als sparen niet voldoende oplevert en je inderdaad inflatie verwacht, kun je een paar dingen doen.

1.  Maak schulden.
Als je schulden hebt, is inflatie je vriend.

2.  Koop spullen.
Inflatie heeft alleen betrekking op geld, niet op spullen. Of je nu goud koopt of grond - je bent immuun voor inflatie.

3.  Beleg.
Inflatie betekent dat er meer geld zal worden gedrukt. Zeker als de inflatie zo hoog wordt, dat we niet alleen méér, maar ook ándere biljetten nodig hebben, zoals een biljet van duizend euro dat nu nog niet bestaat. Koop bijvoorbeeld aandelen in een gelddrukker.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Schulden maken zit niet in mijn natuur. Ik betaal graag op tijd, of vooruit. Je krijgt dan vaak betalingskorting en dat is ook mooi meegenomen. Goed betaal gedrag wordt ook gewaardeerd in de handel. Dus dat is een oplossing. Spullen kopen:
Over spullen kopen heb ik ook nagedacht. Nu een nieuwe auto kopen, met minder bijtelling, zuiniger verbruik, geen of minder wegenbelasting is zeker bij mij opgekomen. Maar als je het over goederen hebt als bijvoorbeeld een voorraad aanleggen, dan kan ook deflatie optreden. De prijs van de goederen zou kunnen dalen. Dat kan wanneer er teveel voorraad is t.o.v. de afname. Beleggen:
Met betrekking tot beleggen, wil ik toch een richting opgestuurd worden. Ik zie stabiliteit in levensmiddelen, oliebedrijven. Maar dit is niet mijn expertise. Ik heb de afgelopen paar jaar vertrouwd op "specialisten" en meer dan 25% verlies geleden op mijn investeringen op de beurs. (Ik wil dus mijn risico's spreiden.) mbt geld in drukkerijen stoppen. Ik ontvang ook mailtjes van troostwijk. Elke week zit er wel een drukker tussen. Dus dat lijkt mij ook niet de meest lucratieve investering!
Cryofiel
13 jaar geleden
In Engeland zit een gelddrukker. Da's dus niet zomaar een drukkerij, maar een gelddrukker. Die in Engeland is voor zover ik weet de enige die openbaar verhandelbare aandelen heeft. Ik ben helaas de naam van die drukkerij even kwijt - kan die vanavond wel voor je opzoeken, als je belangstelling hebt. Als je wilt beleggen zonder dat je expertise hebt, kun je twee dingen doen. Je kunt je abonneren op een adviesdienst. Ik heb zelf goede ervaringen met de Motley Fool - zie http://www.fool.com/ . Zij bieden een aantal nieuwsbrieven, elk met een eigen risicoprofiel en aandachtsgebied. Lees ook hun filosofie over adviesdiensten - ze zijn erg negatief over beleggingsadviseurs van banken! Wil je geen adviesdienst en toch beleggen zonder dat je expertise hebt, dan kun je een index kopen. In jouw geval koop je dan een index die zich richt op levensmiddelen, en een index die zich richt op oliebedrijven. Bijvoorbeeld voor € 10000 in die twee indexen investeren. Met een index investeer je in een hele sector, in plaats van in slechts enkele bedrijven. En je hebt geen duurbetaalde manager die vaak foute beslissingen neemt. (Als je niet precies weet wat een index is in beleggingstermen, geef dan een seintje, dan leg ik het even uit.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Met een index investeer je in een hele sector, in plaats van in slechts enkele bedrijven. En je hebt geen duurbetaalde manager die vaak foute beslissingen neemt. (Als je niet precies weet wat een index is in beleggingstermen, geef dan een seintje, dan leg ik het even uit.)" Wil je dat voor me toelichten. Lijkt mij een goede oplossing om niet op één bedrijf maar een sector te gokken. WST
Cryofiel
13 jaar geleden
Een index is net een aandeel. Je kunt een index kopen en verkopen op de beurs - gewoon via je huisbank, of via een speciale aandelenmakelaar zoals Binck, Alex, Lynx of vele andere. In plaats van "20 aandelen Shell" koop je dan "20 stuks van index X". Eén exemplaar van zo'n index-aandeel staat (bijvoorbeeld) gelijk aan 0,3 aandeel Shell, 0,2 aandeel BP, 0,25 aandeel Exxon, 0,05 aandeel Amoco, enzovoort (ik verzin zomaar wat namen en percentages, dus lach me niet uit). De waarde van zo'n index-aandeel gaat dus op en neer met de *gewogen gemiddelde* koersen van alle bedrijven die in die index zitten. Vooraf staat vast hoe dit index-mandje eruitziet: welke aandelen erin zitten, en hoe zwaar ze meetellen. Voor het "bijhouden" van het index-mandje is dus geen duurbetaalde manager nodig, geen speciaal ontwikkelde computerprogramma's, geen team van beursanalisten. In plaats daarvan is een getrainde chimpansee voldoende. Dat betekent lage jaarlijkse kosten, en geen moeite voor jou of voor de indexbeheerder. Zoek eens op Internet op 'indexbeleggen' of 'index investing' - je vindt schatten aan informatie. http://www.indexbeleggen.nl/v_en_a is wellicht een reclamesite, maar geeft toch een goede eerste indruk van indexbeleggen. Er zijn duizenden indexen: oliewinners, olietransporteurs, edelmetalen (het metaal zelf), edelmetaalwinners (de mijnbouwbedrijven), consumentenproducten, energie, bouwbedrijven, banken, landen, regio's (bijv. de index zuidoost Azië), de grootste 50 bedrijven in Europa (EuroStoxx50), de kleinste 2000 beursgenoteerde bedrijven, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Lees ook deze "60-second guide to index investing":
http://www.fool.com/60second/indexfund.htm . Oh ja, in engelstalige teksten worden indexen soms aangeduid als ETF's - exchange-traded funds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik zie dat je een kenner bent. Waarschijnlijk heb ik in het verleden te veel vertrouwd op betaald advies. Ik ga me zeker verdiepen in Index beleggen. Wat vind je van het principe dat elke 10 jaar de bevolking op aarde zich verdubbeld. Valt daar iets in te beleggen. Levensmiddelen, grond, grondstoffen, olie, groene energie?
Cryofiel
13 jaar geleden
Het is altijd het hinken op twee gedachten. Aan de ene kant zijn er de ontwikkelingen die jij noemt. Daaruit zijn sectoren en/of gebieden te destilleren, die het in de toekomst beter zullen doen dan de rest. Echter: die kennis heb niet alleen jij, die kennis heeft de rest van de wereld ook. Daardoor is de te verwachten waardestijging al in de aandelen verwerkt. De aandelen *zijn* al duur, juist omdat *iedereen* denkt dat ze de toekomst vertegenwoordigen. Instappen in een bepaalde categorie is dus alleen dan zinvol, wanneer jij een voordeel hebt ten opzichte van de rest van de wereld. Ga eens 45 jaar terug (of zoiets). De computer was iets nieuws. De verwachting was, dat er sprake zou zijn van een vraag van maar liefst *zeven* computers - wereldwijd! Als jij toen, als één van de weinigen, al had ingezien dat er jaarlijks tientallen miljoenen computers zouden worden verkocht, in plaats van eenmalig zeven stuks, had je toen belegd in een index van computerbedrijven - en DAN was je nu rijk geweest. Stap je pas in wanneer *iedereen* ziet dat de markt zo goed is, dan worden de aandelen/indexen duur, en verlies je dus elk voordeel. Zolang jij geen heel specifieke expertise hebt waardoor jij nieuwe dingen veel eerder ziet dan de rest van de wereld, kun je dus beter gaan indexbeleggen. Dat houdt in: koop een willekeurige index, en lift mee op de golven van de algemene economie. Die benadering heeft over de afgelopen 180 jaar meer rendement opgeleverd dan sparen, obligaties, of duurbetaalde aandelenfondsen. Voor Nederland koop je dus een AEX-index. Die heeft (dacht ik) een koers van 1/10 van de waarde van de AEX. Staat de AEX op 250, dan betaal jij € 25 per "aandeel" AEX-index. Je kunt ook de MCSI World Index kopen, of de S&P 500 voor de top-500 Amerikaanse bedrijven. Wil je toch wat meer dan alleen indexbeleggen, dan kun je kiezen voor "index plus a few". Je belegt dan het merendeel van je vermogen in één of meer indexen, en de rest beleg je in specifieke aandelen, of in sector- of landenindexen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begin er echt wat meer van te snappen nu. Dankje dat je het zo helder uitlegt. Begrijp ik nu dat je het best een index kan kiezen waar je van verwacht dat die het goed gaat doen in de toekomst, en dan een paar spriters kiezen met een goede verwachting. Dus bijvoorbeeld "groene fondsen" en KPN + Vodafone. Als ik denk dat de groene economie, door het nieuwe werken (Thuis werken, dat nu gepusht wordt door Microsoft), en communicatie de grote groeiers zijn. Welke indexen zou ik dan het best kunnen nemen? Groet,
WST :-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat jij beschrijft met "groene fondsen" plus KPN+Vodafone, is inderdaad een goed voorbeeld van "index plus a few". Hoewel het *echte* "index plus a few" uitgaat van een veel bredere index als basis. Met meteen als nadeel dat als *jij* ziet dat groen+telecom zullen groeien, waarschijnlijk *iedereen* dat ziet. Daardoor zijn de prijzen al gestegen vanwege de grote vraag. Als het goed is, zijn de prijzen precies zoveel gestegen, dat de winst tussen nu en 2020 niet zal afwijken van de winst van een superbrede index tussen nu en 2020. En dat is dan meteen weer de reden waarom steeds vaker wordt gezegd, dat je net zo goed direct in de breedst mogelijke index kunt stappen. Trouwens, in plaats van specifiek KPN+Vodafone, kun je ook een telecom-index kopen. Tja, en *welke* index je dan moet/kunt kopen - daarin kan en wil ik je niet adviseren. Dat is tezeer afhankelijk van je eigen voorkeuren, je eigen risicobereidheid, en de hoeveelheid geld die je "achter de hand" hebt. Ik denk dat je nu voldoende informatie hebt om de overige informatie zelf te kunnen vinden. Ik kan je hooguit nog als tip geven dat je, wanneer je een index op het oog hebt, moet letten op de "management fee" en overige kosten. Voor een brede index zouden die rond de 0,5% moeten liggen, voor een specifieke index (die zich op een smaller gebied richt) hooguit 1%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoorden. Je hebt me goed op weg geholpen! WST
Deze vraag is al eens gesteld in iets andere vorm.
Zeker gezien de lage rentestand is de kans niet denkbeeldig dat de inflatie hoger wordt dan de rente.
Sparen is dan nadelig.
Wat beleggen betreft, zijn er veel voorbeelden te noemen waarbij beleggen nadelig uitpakte. Eigenlijk moet je alleen beleggen als je voorkennis hebt. Veel directeuren doen dat ook. Het is alleen verboden.
De goudprijs flucteert heel erg en met name is het interessant om in goud te beleggen wanneer de goudprijs hoog is, dus dat schiet ook al niet op.
Onroerend goed, dan denk ik niet aan kantoor-gebouwen want ook daar zit de klad in, lijkt me een optie: woningen en of land. In Nederland zijn de prijzen van de woningen onnatuurlijk hoog, dus daar zou ik het niet zoeken.
Maar kijk 's in Zweden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord: Ik heb zoals je misschien bij één van de andere antwoorden hebt kunnen zien, gekeken naar "voordelige grond in Nederland" ik heb hier een partij gevonden die grond namens boeren aanbied aan particulieren. En zo een groot stuk grond verkavelt in stukken die partijen willen of kunnen kopen. De kosten zijn te overzien 1000 vierkante meter vanaf 15 Euro per meter. Dus 1500 Euro per kavel. Ik heb die site eens verder bestudeerd en ze hebben kavels in Noord Holland en in Friesland. Ik ga binnenkort eens kijken hoe dat allemaal in zijn werk gaat. www.hollandsgrond.nl Misschien kan ik het best drie kavels op verschillende locaties nemen. Dan gaat het nog maar om een relatief haalbaar bedrag. 18500 + 17500 + 15000 = 50000 Euro. Wanneer er dan bij één van die kavels gebouwd gaat worden, dan tikt het lekker aan. Voor vastgoed in zweden ben ik ook wel te porren. Ik heb nog twee kinderen, en als zelfstandige vaak veel en lang aan het werk. Een vakantie huis is misschien ook een goede investering. Waar kan je me naartoe adviseren voor grond / vakantiehuizen in Zweden. Mijn Zweeds is niet zo best. En ik heb niet zoveel tijd om te gaan shoppen naar vastgoed. Dus liefst iets op een mooie plek, met wat privacy, in de buurt van een N-weg / snelweg. Dan kan je er tenminste ook goed komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf niet zo op de hoogte van de grondprijzen maar zelfs voor bouwland lijkt me dat niet duur.
Ik noemde vooral Zweden omdat ik daar laatst een reportage over heb gezien. Alweer enkele jaren geleden hebben ze in Zweden de aftrekbaarheid van hypotheek-rente afgeschaft en het gevolg was een enorme daling van de huizenprijzen. In deze reportage hielpen ze een nederlandse familie die naar Zweden wilde emigreren met het zoeken van een huis.
Als je ziet wat je daar kan krijgen voor al 100.000 euro (laat staan als je er méér tegenaan gooit) dan denk je: "wat doe ik nog hier!" Hmm... ja, ik wacht m'n pensioen af :-)
Geld in staatsobligaties steken werkt alleen als u een land buiten de eurozone kiest omdat er anders toch weer in euro's afgerekend wordt. Bedenk dan de wisselkoers van de meeste van deze landen toch ook meestal niet bijster stabiel is. Wat goud en zilver betreft: Door het gebrek aan vertrouwen in de verschillende geldsoorten en aandelen en obligaties staan de prijzen van edelmetalen nu toch al erg hoog. Hoe groot is de kans dat ze niet gaan dalen of zelfs nog verder gaan stijgen? Ik zou gewoon in de euro blijven met mijn spaargeld. Bedenk ook dat de zwak presterende landen nu wel zo onder toezicht staan dat ze niets meer kunnen doen wat de euro nog verder omlaag helpt (Griekenland deed dat bijvoorbeeld wel door te hoge staatsuitgaven wat de inflatie aanwakkerde) en dat er tegenover het steunfonds bezuingingen staan in de landen die het fonds voeden indien dat nodig zou zijn. Het inflatierisico lijkt mij daarmee beperkt. Zoals gezegd, ik zou gewoon bij mijn eigen bank en mijn eigen euro blijven. Als u voor uw gevoel wat wilt doen zou u een surplus aan spaargeld nog eens kunnen gebruiken om wat aandelen te kopen, met het aantrekken van de economie zullen de meesten toch wel stijgen in koers. Over een jaar kijkt u dan waar u het leukste rendement op gemaakt hebt en dan stuurt u daarover even een berichtje naar 'Goeie vraag"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
per bank garandeert de overheid 100.000 euro. als je (veel) meer hebt dan een ton moet je verschillende banken zoeken. je kan ook beleggen in sectoren waar de komende eeuw veel vraag naar zal zijn zoals duurzame energieproducenten.